NCC säljer BREEAM-certifierat kontor i Århus för 147 MSEK

NCC Property Development har sålt kontorsprojektet Skejby Company House III i Århus, Danmark, för 147 MSEK. Köpare är fastighetsbolaget C.W. Obel Ejendomme A/S, som övertar fastigheten vid färdigställandet 30 september 2011. Försäljningen har en positiv resultatpåverkan på tredje kvartalet 2011.

Skejby Company House III, som består av totalt 5 900 kvadratmeter kontorsyta, är det första Company House i Danmark att uppnå nivån ”Very Good” i BREEAM-certifiering. Fastigheten blir också klassificerad som GreenBuilding vilket innebär att energiförbrukningen kommer vara 25 procent lägre än myndigheternas krav.

C.W. Obel Ejendomme A/S har tidigare köpt Skejby Company House I och II och i samband med färdigställandet och försäljningen av Skejby Company House III blir Skejby Company Park färdigutvecklad med totalt 20 000 kvadratmeter kontorsyta.

Skejby Company House III är uthyrt till 40 procent. NCC Property Development ansvarar för att hyra ut resterande 60 procent.

Läs mer om Breeam och GreenBuilding
Läs mer om
Skejby Company House (Danska)

För frågor, vänligen kontakta:
Joachim Hallengren, affärsområdeschef, NCC Property Development, +46 8 585 530 07
Ole Faurby, direktör, NCC Property Development A/S +45 2488 7829
Magnus Jonsson, chef extern kommunikation och mediarelationer,  NCC AB, +46 8 585 522 46, +46 70 817 8711

NCC presstelefon: 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se

Informationen är sådan som NCC AB kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 22 december 2010 kl. 14.45.

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2009 en omsättning på drygt 52 Mdr SEK och 18 000 anställda. NCC Property Development utvecklar och säljer kommersiella fastigheter på definierade tillväxtmarknader i Norden och Baltikum.

Taggar: