• NCC/

NCC säljer femte etappen av Plaza Business Park i Helsingfors, Finland

NCC har sålt femte etappen av kontorsprojektet Plaza Business Park i Vanda utanför Helsingfors. Köpare är en finsk institutionell investerare och affären genomförs som bolagsförsäljning. Försäljningen får en positiv resultatpåverkan på fjärde kvartalet 2013.

– Projektet Plaza Business Park har varit framgångsrikt med sin hållbarhetsprofilering och utmärkta läge. I och med försäljningen av Halo-byggnaden har nu samtliga fem etapper avyttrats. Finland är en viktig marknad för oss och vi har ambitionen att stärka vår ledande position som fastighetsutvecklare, säger Carola Lavén, affärsområdeschef, NCC Property Development.

Halo-byggnaden utgör femte etappen i projektet Plaza Business Park och omfattar 5 700 kvadratmeter uthyrningsbar kontorsyta, serviceytor samt 177 parkeringsrättigheter. Projektet slutfördes i november 2013 och uthyrningsgraden uppgår för närvarande till 93 procent. NCC ansvarar för uthyrningen av återstående vakanta lokaler. Området har utmärkta kommunikationer eftersom det ligger nära ringled III och Helsingfors-Vanda flygplats.

NCC har haft som mål att minimera projektets miljöpåverkan och satsar på att uppnå nivån Very Good enligt miljöcertifieringssystemet BREEAM för projektet.

Försäljningen ger en positiv resultatpåverkan på fjärde kvartalet 2013, och kommer att resultatavräknas i affärsområdet NCC Property Development.

För ytterligare information, kontakta:

Carola Lavén, Affärsområdeschef NCC Property Development, 08 585 516 74

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC: bildbank

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2012 en omsättning på 57 Mdr SEK och 18 000 anställda. NCC Property Development utvecklar och säljer kommersiella fastigheter på definierade tillväxtmarknader i Norden och Baltikum.