NCC säljer Greenbuilding-kontor i Finland för 185 MSEK

NCC Property Development har sålt fastigheten Plaza Hehku, som är en del av Plaza Business Park i Vanda norr om Helsingfors, för cirka 185 MSEK. Köpare är det tyska fastighetsbolaget Union Investment Real Estate GmbH. Försäljningen har en positiv resultatpåverkan på fjärde kvartalet 2011.

Fastigheten Plaza Hehku blir färdig i december 2011 och har cirka 5 600 kvadratmeter kontorsyta, vilka mer än hälften redan är uthyrt till bl.a. Glamox Luxo Lightning Oy och Albany International. Till detta tillkommer 137 bilplatser. NCC ansvarar för att hyra ut resterande utrymme.

Fastigheten är den andra av totalt fem kontorsbyggnader i tredje fasen av Plaza Business Park, som tillsammans omfattar 31 000 kvadratmeter, med 1 500 arbetsplatser och ca 600 parkeringsplatser. När tredje fasen är klar kommer Plaza Business Park bestå av totalt 13 kontorsbyggnader och därmed vara en av Europas största Business Parks.

Hela projektet kommer klassificeras enligt Breeam i nivån Very Good. Därtill uppfyller projektet A-energiklassificeringskraven samt EU:s Green Building-krav.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Kimmo Alaharju, enhetsdirektör,  NCC Property Development Oy, +358 (0)40 510 6890

Joachim Hallengren, Business Area Manager, NCC Property Development, +46 (0)8 585 530 07

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press.

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2010 en omsättning på drygt 49 Mdr SEK och 17 000 anställda. NCC Property Development utvecklar och säljer kommersiella fastigheter på definierade tillväxtmarknader i Norden, Baltikum och St Petersburg.

Taggar: