NCC säljer handelsfastighet i Birsta, Sundsvall för 66 MSEK

NCC säljer etapp 1 av Östra Birsta utanför Sundsvall för 66 MSEK. Köpare är Sveafastigheter Fond III med planerat tillträde i oktober. Försäljningen ger en positiv resultatpåverkan på fjärde kvartalet 2013.

Affären genomförs som bolagsförsäljning med ett underliggande fastighetsvärde om 66 MSEK. Fastigheten har en total uthyrningsbar yta om 4 850 kvadratmeter och är fullt uthyrd till sängtillverkaren Kungsängen samt XXL Sport & Vildmark.

Birsta är södra Norrlands främsta shoppingdestination med närmare sex miljoner besökare årligen. Handeln i området växer vilket gynnar besökarna som får ett större utbud av butiker att välja mellan.

- Läget i östra Birsta är det strategiskt bästa och mest exponerade på östra sidan av E4:an. Vi har lyckats bra med att skapa en trivsam och attraktiv handelsplats med välkända handelsaktörer, säger Olle Forsberg regionchef för NCC Property Development.

NCC utvecklar Östra Birsta för att miljöcertifieras enligt det internationella miljöcertifieringssystemet BREEAM.  Det innebär bland annat stor hänsyn till inomhusmiljö, ekologi, livscykel, avfall samt energi- och vattenanvändning.

Försäljningen resultatavräknas i affärsområdet NCC Property Development.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Olle Forsberg, regionchef, NCC Property Development Sverige
Telefon 08-585 525 46
Robert Hägg, marknadschef, NCC Property Development Sverige
NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC: bildbank

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2012 hade NCC i Sverige en omsättning på 31,3 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Property Development utvecklar och säljer kommersiella fastigheter på definierade tillväxtmarknader i Norden, Baltikum och St Petersburg.

Taggar: