NCC säljer handelsfastighet i Finland

NCC har sålt handelsfastigheten Lielax Center i Tammerfors i Finland till det finska försäkringsbolaget Keva. Försäljningen ger resultatpåverkan under andra kvartalet 2014.

Affären genomförs som en så kallad forward funding*. Köpeskillingen är avkastningsbaserad och det slutgiltiga försäljnings­priset, som bedöms uppgå till cirka 390 MSEK, sätts vid projektets färdigställande baserat på dåvarande driftsnetto.

Projektet består av totalt 15 000 kvadratmeter, varav uthyrningsbara ytor för detaljhandel och service utgör 13 330 kvadratmeter. Projektet ska vara färdigställt i april 2014. Nuvarande uthyrningsgrad uppgår till 44 procent och NCC ansvarar för uthyrningen av kvarvarande ytor fram till färdigställandet och i ytterligare tre år.

– Lielax Center har utvecklats med höga ambitioner om att tillföra värde för invånarna i Tammerfors. Projekt har en starkt tonvikt på miljöfrågor och som en av de ledande fastighetsutvecklarna på den finska marknaden, driver vi aktivt hållbarhetsfrågor som en del av vår affär, säger Joachim Hallengren, affärsområdeschef, NCC Property Development.

Lielax center har utvecklats i samarbete med Tammerfors stad. Projektet kommer att förbättra både handel och allmän service i Lielaxområdet. Servicen kommer att bestå av ett bibliotek och flera hälso- och sociala inrättningar, som en barnavårdscentral och ett servicecenter för äldre. Lielax Center kommer även att hysa annan service samt butiker, bland annat H&M.

Lielax Center är utformat för att uppfylla kraven för nivån ”Mycket bra” i enlighet med BREEAMs miljöcertifieringssystem.

Försäljningen resultatavräknas i affärsområdet NCC Property Development.

*Forward funding är en framåtsyftande finansiering. Med detta forward funding-upplägg avses att köpeskillingen kommer att betalas löpande i relation till färdigställandegraden av projektet från tidpunkten för tillträdet fram till färdigställandet.

För ytterligare information, kontakta:
Joachim Hallengren, affärsområdeschef, NCC Property Development, Telefon: +46 (0)70-643 95 68
Magnus Jonsson, chef för extern kommunikation och mediarelationer, NCC AB, Telefon +46 (0)8-585 522 46

NCCs presstelefon +46 (0)8-585 519 00, e-post: press@ncc.se

Informationen är sådan som NCC AB kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 21 december 2012, kl. 08.55.

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press.

NCC är ett av de ledande företagen inom bygg- och fastighetsutveckling i Norden. NCC hade år 2011 en omsättning på 53 miljarder kronor och 17 500 anställda. NCC Property Development utvecklar och säljer kommersiella fastigheter på definierade tillväxtmarknader i Norden, Baltikum och i Sankt Petersburg, Ryssland.

Taggar: