NCC säljer hyresrätter till ICECAPITAL i Helsingfors

NCC har sålt två projekt med 92 lägenheter till investmentbolaget ICECAPITAL i Helsingfors i två olika bolagsaffärer för totalt 210 MSEK.

Totalt handlar det om 92 lägenheter i Malmgård, i Helsingfors som NCC bygger och säljer till ICECAPITAL Housing Fund III Kb.

– Vårt goda samarbete med ICECAPITAL fortsätter. Vi har under de senaste fem åren byggt närmare 1 300 bostäder till ett värde av mer än 220 miljoner euro åt ICECAPITAL, säger Juha Korkiamäki, chef för NCC Boende i Finland.

– Den här affären är ett viktigt led i vår investeringsstrategi, säger Wisa Majamaa, vd för ICECAPITAL Ream Oy.

Investerare i ICECAPITAL Housing Fund III är totalt 23 finländska institutioner och investmentbolag. Fastighetskapitalfondens investeringskapacitet är ca 400 miljoner euro och placeringsperioden pågår fram till sommaren 2015.

Det första projektet beräknas färdigställas i november 2014 och det andra i april 2015.

– Affären med ICECAPITAL i Finland är en del i NCC:s strategi att utveckla och bygga hyresrätter i egen regi, säger Joachim Hallengren, affärsområdeschef för för NCC Housing.

Affären genomförs som en bolagsaffär och som en s.k. forward funding. Det är en finansieringsform som innebär att köpeskillingen betalas löpande från dagen för första tillträdet tills att hela projektet har slutförts. Försäljningens resultat avräknas i fjärde kvartalet i år med en positiv resultatpåverkan i NCC Housing.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Juha Korkiamäki, chef NCC Boende Finland+358 5 0538 46 63

Wisa Majamaa, vd ICECAPITAL REAM +35 8 40 826 1001

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC: bildbank

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press.
NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2012  en omsättning på 57 Mdr SEK och 18 000 anställda.  NCC Housing utvecklar och säljer bostäder på utvalda marknader i Norden, Tyskland, Baltikum och St Petersburg

ICECAPITAL är en oberoende nordisk koncern vars affärsfunktioner omfattar en investeringsbank och kapitalfonder. I ICECAPITAL-koncernen arbetar ca 20 branschproffs i Finland. ICECAPITAL-koncernens moderbolag, ICECAPITAL Pankkiiriliike Oy, grundades år 1999 och kapitalfondens affärsverksamhet inleddes år 2006. www.icecapital.fi

Taggar: