• NCC/

NCC säljer Kodinkeskus Lielahti, Tammerfors, Finland, för 327 MSEK

NCC Property Development Oy har sålt Kodinkeskus Lielahti till Ömsesidiga Pensionsförsäkringsbolaget Ilmarinen. Försäljningen har en positiv resultateffekt som redovisas i det fjärde kvartalet 2008.

Kodinkeskus Lielahti, som ligger i Tammerfors Lielahti handelsområde, byggs nu och blir färdigt i oktober 2009. Kodinkeskus består av två fastigheter och har sammanlagt cirka 17 000 kvadratmeter uthyrbar area. Cirka 90 procent av areorna är uthyrda, bland andra till inredningsvaruhuset Kodin Ykkönen. NCC Property Development ansvarar för uthyrningen av den sista återstående lokalen om cirka 1 700 kvadratmeter. NCC har lämnat hyresgarantier i tre år efter färdigställande och gjort full avsättning för dessa. Vid tillträdet i slutet av december erhålls 124 MSEK varefter resterande del av köpeskillingen erhålls i takt med byggnationen.

– Uthyrningen har framskridit utmärkt och vi är också nöjda att Kodinkeskus Lielahti får en erfaren och kunnig ägare. Ilmarinen är en av de mest betydande inhemska fastighetsinvesterarna i Finland, säger NCC Property Developments enhetschef Tero Estovirta.

Lielahti är en av de mest betydande handelsområdena i Tammerforsområdet. Kodinkeskus ökar och kompletterar avsevärt områdets kommersiella utbud.

För vidare information, vänligen kontakta:
Tero Estovirta, Enhetschef, NCC Property Development Oy, +358 50 593 6194
Jorma Ahokas, Managing Director, NCC Property Development Oy, +358 50 67390
Lovisa Lagerström Lantz, vik. presschef, NCC AB, +46 (0)8 585 523 46, +46 (0)70 592 45 46