NCC säljer kontorsfastighet i Helsingfors för 213 MSEK

NCC Property Development har sålt den fjärde och sista fasen av Falcon Business Park utanför Helsingfors. Köpare är fastighetsfonden Aberdeen Property Fund I Sicav-Fis och köpeskillingen uppgår till 213 MSEK. Försäljningen kommer att ha en positiv inverkan på NCC:s resultat i det tredje kvartalet 2011.

I Aberdeens fastighetsportfölj ingår sedan tidigare tre fastigheter belägna i Falcon Business Park. Den fjärde och sista kontorsbyggnaden, med namnet Falcon Gentti, har nu sålts till Aberdeen. Falcon Gentti är helt uthyrd till Aaltouniversitetet.

Byggnaden, som är under uppförande, byggs enligt den finska A-energiklassen.

Universitetet kommer att hyra hela huset på totalt 6 900 kvadratmeter. En parkering med plats för 190 bilar kommer också att anläggas i anslutning till byggnaden.

Aaltouniversitetet, som har utbildningar inom teknik, ekonomi, design och konst, flyttar in i de nya lokalerna under juli månad 2011.

För frågor, vänligen kontakta:

Joachim Hallengren, affärsområdeschef, NCC Property Development, +46 (0)8 585 530 07

Hannu Havanka, enhetsdirektör, NCC Property Development Oy, +358 50 3752646

Ulf Thorné, presschef,  NCC AB, +46 (0)8 585 523 46, +46 (0)70 214 77 27

NCC:s presstelefon: 08-585 519 00

Samtliga NCC:s pressmeddelanden finns på www.ncc.se

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2009 en omsättning på 52 Mdr SEK och 18 000 anställda. NCC Property Development utvecklar och säljer kommersiella fastigheter på definierade tillväxtmarknader i Norden och Baltikum.

Taggar: