NCC säljer kontorshus i Västra Hamnen i Malmö för 246 MSEK

NCC har träffat avtal med Vasakronan om försäljning av Koggen 2 i Västra Hamnen i Malmö för 246 MSEK. Byggnaden består av totalt 8 100 kvadratmeter uthyrningsbar area fördelat på sex våningsplan. Försäljningen har en positiv resultatpåverkan på fjärde kvartalet 2012.

Huset är under uppförande och lokalerna kommer att vara inflyttningsklara hösten 2012. Lokalerna består i huvudsak av kontor men med inslag av service i bottenplan.

Vasakronan tillträder fastigheten vid färdigställandet. Byggnaden uppförs med höga ambitioner att minimera miljöpåverkan och kommer att certifieras som GreenBuilding och klassas enligt Breeam i nivå Very Good.

- Affären sker mellan två starka aktörer som kompletterar varandra väl, säger Mikael Graffman Sverigechef NCC Property Development. NCC kan fastighetsutveckling och erbjuder nybyggda, flexibla och miljöklassade lokaler i bästa läge i Malmö. Vasakronan är en respekterad hyresvärd med gott renommé. Dessutom delar vi ett stort engagemang för klimat- och miljöfrågorna.

- Det här förvärvet ligger i linje med Vasakronans strategi. Koggen 2 blir en modern och flexibel fastighet med god miljöklassning. Fastigheten är dessutom belägen i ett av Malmös mest expansiva och efterfrågade lägen, säger Anders Kjellin, Regionchef, Vasakronan.

NCC ansvarar för utvecklings- och uthyrningsarbetet under hela projekttiden. Arbetet kommer att ske i nära samverkan med Vasakronan.

Affären genomförs som en bolagsaffär med ett grundvärde på 246 Mkr och med möjlighet till tilläggsköpeskillingar.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Mikael Graffman, Sverigechef, NCC Property Development Sverige, 08 585 530 32
Joachim Hallengren, Affärsområdeschef, NCC Property Development 070 6439568
Magnus Jonsson, Kommunikationschef extern kommunikation och mediarelationer NCC AB, tel. 08-585 52246, 070-817 8711

Informationen är sådan som NCC AB kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 18 augusti, 2011 , kl. 14:30.

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2010 en omsättning på drygt 49 Mdr SEK och 17 000 anställda. NCC Property Development utvecklar och säljer kommersiella fastigheter på definierade tillväxtmarknader i Norden, Baltikum och St Petersburg

Taggar: