• NCC/

NCC säljer kontorsprojekt i centrala Stockholm till Vital Forsikring ASA för 971 MSEK

NCC Property Development har undertecknat ett avtal med Vital Forsikring ASA om försäljning av kontorsprojektet Kungsbron i centrala Stockholm. Projektet säljs för 971 MSEK och har en positiv resultatpåverkan på cirka 50 MSEK. NCC:s resultat för tredje kvartalet kommer att påverkas positivt med cirka 50 Mkr efter full avsättning för hyresgarantier. I avtalet finns även incitamentsdelar som kan påverka priset och resultatet positivt i takt med att uthyrningen genomförs. Ännu finns inga hyresgäster kontrakterade. Kungsbron blir ett helt nytt kontorskvarter där både arbetsplatser, butiker och rikligt med parkeringsplatser samlas under ett tak. Projektet har ett strategiskt läge mitt i centrala Stockholm, precis norr om Kungsbron med direktkontakt till Arlanda Express och Stockholms Centralstation. Kungsbron kommer att aktivera och ge liv åt en ny del av Stockholms kommersiella centrum och ingå i en större exploatering med både kontor, hotell och bostäder på Norra Bantorget i Stockholm. Projektet påbörjades den 9 juni med byggandet av ett garage under Östra Järnvägsgatan, som sålts till Stockholm Parkering (se pressmeddelanden 2006-06-09). Den andra etappen med kontor ovanför garaget och spårområdet startar om cirka ett år. – Projektets läge och lokallösningar har gjort att det funnits ett stort intresse från fastighetsinvesterare, säger Peter Wågström, chef för NCC Property Development Sverige. Vi har flera års gott samarbete med Vital i Norden och har hittat en ömsesidigt fördelaktig avtalsmodell. Vital erlägger likvid och tillträder bolaget vid färdigställandet under 2009. För ytterligare information, vänligen kontakta: Peter Wågström, Sverigechef NCC Property Development, tfn 08-585 530 40, 070-527 31 31 Annica Gerentz, informationsdirektör NCC AB, tfn 08-585 522 04, 070-398 42 09 Jens Petter Bråten, Direktör Investering, Vital Eiendom, tfn +47 932 26 353 Mer fakta om projektet finns på www.kungsbron.se .