NCC säljer kontorsprojekt i Danmark

NCC säljer en kontorsbyggnad, Company House Tangen, i Århus, Danmark, för 175 MSEK. Köpare är PenSam Commercial Properties och försäljningen kommer att påverka resultatet under det första kvartalet 2013.

Byggnaden består av nästan 8000 kvadratmeter kontorsyta och är fullt uthyrd till IT-företaget ATEA A/S, som tillträder lokalerna den 15 februari 2013. Byggnaden kommer att rymma ATEA:s nya huvudkontor med omkring 400 anställda.

-  Detta är vår andra försäljning i år på den danska marknaden. Jag ser det som ett kvitto på att våra lösningar inom hållbara kontor är efterfrågade och att vi har en stark ställning som en av de ledande fastighetsutvecklarna i Danmark, säger Joachim Hallengren, affärsområdeschef för NCC Property Development.

ATEA:s huvudkontor har utvecklats som en GreenBuilding-fastighet och siktar även på en BREEAM-certifiering på nivån "Very good”. Det nya huvudkontoret är en av Århus modernaste och mest hållbara kontorsbyggnader med de allra senaste IT-lösningarna för kontroll av uppvärmning, ventilation, kylning, belysning, solskydd och akustik.

Försäljningen resultatavräknas i affärsområdet NCC Property Development.

För ytterligare information, kontakta:
Joachim Hallengren, affärsområdeschef för NCC Property Development Telefon 070-643 95 68
Magnus Jonsson, extern kommunikations- och medierelationschef NCC AB, Telefon 08-585  522 46

NCC:s presstjänst 08-585 519 00, e-post: press@ncc.se

Detta är den typ av information som NCC skulle kunna bli skyldigt att yppa i enlighet med värdepappersmarknadslagen. Informationen gavs ut för publicering den , kl. f.m./e.m.

NCC är ett av de ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretagen i Norden. År 2011 hade NCC en omsättning på drygt 53 miljarder kronor och 17 500 anställda. NCC Property Development utvecklar och säljer kommersiella fastigheter på definierade tillväxtmarknader i Norden, Baltikum och S:t Petersburg

Taggar: