NCC säljer kontorsprojekt i Köpenhamn för 455 MSEK

NCC Property Development säljer ett kontorsprojekt i Köpenhamns hamn för cirka 455 MSEK. Köparen är ATP, PFA Pension och Pension Danmark. Försäljningen påverkar resultatet i andra kvartalet 2014.

Den nuvarande uthyrningsgraden uppgår till 50 procent. NCC ställer hyresgarantier och ansvarar för uthyrning av kvarvarande outhyrda ytor efter projektets färdigställande och ytterligare fem år därefter. Uthyrningen av de återstående ytorna kan generera en tilläggsköpeskilling om maximalt 59 MSEK.

– Den danska fastighetsmarknaden är fortfarande under press, men oberoende av marknadsläge finns det alltid affärer att göra, säger Joachim Hallengren, affärsområdeschef för NCC Property Development. Jag ser denna försäljning som ett bevis på vår starka ställning i Danmark och att vi är på rätt väg att nå vår målsättning att bli Norra Europas ledande fastighetsutvecklare.

Kontorsprojektet kommer att inrymmas i två upprustade och renoverade silor i Nordhavn i Köpenhamns hamn. Silo-projektet med 7 våningar (med början 24 meter ovanför marken) kommer att ha en total höjd på 59 meter och omfattar 11 000 kvadratmeter kontor och 3 000 kvadratmeter för bland annat teknik och lager. Byggstart sker i oktober 2012 och entreprenaden kommer att utföras av NCC Construction Danmark A/S.

Projektet uppförs med höga ambitioner att minimera miljöpåverkan och kommer att miljöklassas för nivå "Very good" enligt det internationella miljöcertifieringssystemet BREEAM.

Huset kommer att inrättas som företagspark med flera gemensamma ytor, bland annat en gemensam matsal på översta våningen med panoramautsikt från den stora terrassen över hamnen och beräknas vara klart för inflyttning från 1 april, 2014.

För ytterligare information, vänligen kontakta
Joachim Hallengren, Affärsområdeschef, NCC Property Development, telefon +46 70 643 95 68
Marie Gumabon, tillförordnad pressansvarig NCC AB, 070-182 92 94

NCCs presstelefon 08-585 519 00, e-post press@ncc.se

Informationen är sådan som NCC AB kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 10 september 2012 kl. 07.30.

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press.

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2011 en omsättning på 53 Mdr SEK och 17 500 anställda.

Taggar:

NCC