NCC säljer köpcentrum i Helsingfors för ca 138 MSEK

NCC säljer köpcentrum i Helsingfors för ca 138 MSEK NCC har sålt köpcentret Grani i Grankulla centrum i Helsingfors till Querenchia Ltd. Affärens totalvärde är ca 138 MSEK (ca 15 MEUR). Försäljningen, som ger en god utvecklingsvinst, påverkar NCCs resultat för första kvartalet 2003. Köpcentret Grani har en bruttoyta på ca 6 500 kvm, den uthyrda ytan är ca 5 500 kvm och 27 företag verkar där. Grani är framgångsrikt och man har överskridit uppsatta försäljningsmål. Querenchia Ltd är ett nytt, finländskt investeringsbolag som inriktar sig på att äga och utveckla affärs-, kontors- och industrifastigheter. Ett av bolagets mål är att finna internationella investerare och finansiärer för fastighetsmarknaden i Finland. Querenchias huvudfinansiärer i köpcentret Granis fastighetsaffär är EuroHypo och Nordea. - Fastighetsaffären är mycket positiv för NCC Property Development i Finland, vars avsikt är att fokusera på fastighetsutveckling. Affären har en betydande positiv inverkan på företagets resultat för i år, säger Jorma Ahokas, VD för NCC Property Development i Finland. Ytterligare information: Jorma Ahokas, VD NCC Property Development Oy Tel +358 50 67 390 Ritva Norrgrann, informationschef NCC Property Development Oy Tel +358 95075 432 Gisela Lindstrand, presschef NCC AB Tel +46 70 392 9500 Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2001 25 000 anställda och en omsättning på 46 Mdr SEK. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/28/20030128BIT00310/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/28/20030128BIT00310/wkr0002.pdf