• NCC/

NCC säljer två fastigheter med bostadsentreprenader i Vanda, Finland

NCC Housing i Finland har i affärer med två allmännyttiga bostadsföretag, TA-Asumisoikeus Oy och VAV Asunnot Oy, tecknat avtal om försäljning av två fastigheter med tillhörande bostadsentreprenader. NCC Construction Finland har uppdraget att bygga de tilltänkta bostadshusen. Fastighetsaffärerna och byggentreprenaderna är sammanlagt på 175 MSEK.

– Sedan bostadsmarknaden dämpats har tyngdpunkten för nybyggnation förskjutits mot statsstödd bostadsproduktion. Behovet av hyresbostäder är stort i huvudstadsområdet och genom de nu genomförda affärerna bidrar vi till att fler får tillgång till ett nytt attraktivt boende, säger Juha Korkiamäki, chef för NCC Housing i Finland.

Den ena fastigheten som ligger i Jokiniemi, i Vanda och som förvärvas av VAV Asunnot Oy, bebyggs med 24 hyresrätter. Den andra fastigheten ligger i Tammisto, i Vanda och kommer att bebyggas med 61 bostadsrättslägenheter. Bostäderna blir statligt subventionerade vilket bl a innebär att köparna, som betalar 15 procent av anskaffningsvärdet, får tillbaka hela insatsen när de flyttar ut.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Juha Korkiamäki, Chef NCC Housing i Finland, +358 10 507 5339, +358 50 538 4663
Harri Savolainen, regionchef NCC Rakennus Oy, +358 10 507 5664, +358 50 361 7109
Peter Wågström, Affärsområdeschef NCC Housing, +46 (0)70527 31 31
Lovisa Lagerström Lantz, vik. presschef, NCC AB, +46 (0)8 585 523 46, +46 (0)70 592 45 46