NCC sluter kretslopp med återvinningsanläggning

Läs original

Tidigare idag invigdes NCC:s första egna fullskaliga återvinningsanläggning för bygg- och rivningsavfall. Anläggningen NCC Recycling ligger i Utby, Partille, utanför Göteborg och är en del av NCC:s strävan att i högre grad sluta kretsloppet och bidra till att minska branschens klimatpåverkan.

– Vi bryter ny mark genom att vi som byggföretag etablerar en egen verksamhet för insamling och återvinning av bygg- och rivningsavfall. Vi förstår de speciella utmaningar som finns för att ta hand om, och logistiskt, hantera bygg- och rivningsavfall från byggarbetsplatser och att återvinna det, säger Christopher Jonsson, area manager på NCC.

Varje år produceras 7,7 miljoner ton bygg- och rivningsavfall i Sverige. Återvinningsanläggningen i Utby, Partille är NCC:s första fullserviceanläggning i Sverige som tar emot och hanterar bygg- och rivningsavfall från bygg- och anläggningsprojekt. Syftet är att ta ett större ansvar för det avfall som vår bransch står för och målet är att sluta vårt eget kretslopp. I Utby optimeras återvinningsgraden genom sortering och förädling av bygg- och rivningsavfall genom att återvinna avfallet eller sälja det som nytt, återvunnet material.

– Stöd att planera och sköta logistiken kring byggavfallet är oerhört värdefull för oss som bygger. Det gör det lättare att göra rätt sorts val för de olika sorters avfall som uppstår. Ju mer osorterat avfallet är, desto mer får vi betala. Nu får vi istället tillbaka pengar in i projektet när avfall som wellpapp, emballageplast och skrot sorteras och säljs vidare, säger Dick Nilsson, logistikansvarig för Drottning Silvias Barnsjukhus på NCC.

Sedan en tid tillbaka finns containrar på ett antal byggprojekt, bland annat på Östra sjukhuset, där NCC bygger Drottning Silvias barnsjukhus

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Christopher Jonsson, Area Manager, NCC Road
Birgitta Norberg, Kommunikationsstrateg, NCC Roads

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s bildbank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning på 57 Mdr SEK och 18 000 anställda 2014. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.

Taggar: