• NCC/

NCC startar Sveriges första miljöklassade mark- och anläggningsprojekt

På måndag 26 september tas det första spadtaget till projekt E4 Rotebro, landets första miljöklassade mark- och anläggningsprojekt. NCC Construction Sverige ska bygga två nya vägbroar över Ostkustbanan vid E4 Rotebro, Sveriges mest trafikerade korsning. Miljöklassningen av bygget blir ett av NCC:s viktigaste pilotprojekt de kommande åren.

– Det är ett helt unikt pilotprojekt och en tydlig markering från oss om hur viktiga miljöfrågorna är vid stora infrastruktursatsningar. Vi välkomnar den här typen av verktyg som utvecklar oss tillsammans med våra kunder mot en mer hållbar framtid.
Satsningen är en av flera proaktiva åtgärder som NCC vidtar för att bidra till en hållbar utveckling, säger Göran Gerth, miljöchef NCC Construction Sverige.

Certifieringssystemet Ceequal har än så länge bara använts i England och Irland, men sedan januari 2011 finns en internationell version. NCC är nu först i Sverige med att tillämpa Ceequal för svenska förhållanden.

­– Vi sätter höga mål och kvittot på om vi lyckas fullt ut med miljöklassningen får vi först när projektet utvärderats. Genom att Trafikverket vill samverka kring arbetet med Ceequal drar vi lärdomar som gynnar hela anläggningsbranschen, säger Göran Gerth.

Projekt E4 Rotebro ska vara färdigt 2014 och är mycket omfattande. Förutom rivning av befintliga broar och bygget av två nya broar krävs en utbyggnad av E4:ans tillfarter till broarna. Dessutom ska kommunens kringliggande vägar, bussgata och gång- och cykelvägar byggas om.

– Trafiksituationen gör att projektet innebär en stor utmaning för oss. Vi prioriterar säkerheten för både arbetare och trafikanter och har tagit fram ett byggkoncept som ska minska trafikstörningarna under tiden. Att vi i projektet dessutom kan medverka till att utveckla miljöfrågorna inom byggbranschen är bara positivt, säger Jan Fernö, projektchef, region Stockholm Mälardalen, NCC Construction Sverige.

Media är välkomna att delta när det första spadtaget för projekt E4 Rotebro tas.

Tid: 26 september klockan 10.00-12.00

Plats: Vid Norrvikenleden. Parkeringsmöjligheter finns vid broarna.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jan Fernö, projektchef region Stockholm Mälardalen, NCC Construction Sverige, 070-632 59 94

Göran Gerth, miljöchef NCC Construction Sverige, 08-585 519 57

NCCs presstelefon 08-585 519 00, e-post: press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press.
NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2010 hade NCC i Sverige en omsättning på drygt 26 Mdr SEK och cirka 9 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: