NCC startar teknikutbildning för framtidens platschefer

NCC och Kunskapsgymnasiet startar ett nytt gymnasieprogram med teknikinriktning i Stockholm och Göteborg. Utbildningen är skräddarsydd för att möta det ökande behovet av platschefer och arbetsledare i byggbranschen.

– Vi får möjlighet att påverka byggbranschen på lång sikt då våra värderingar och fokus på hållbarhet genomsyrar hela utbildningen. Utbildningen är framtagen utifrån NCC:s och Kunskapsgymnasiets respektive kärnkompetenser, vilket borgar för högsta kvalitet för eleverna, säger Svante Hagman, affärsområdeschef, NCC Construction Sweden.

I samhället råder brist på ingenjörer i allmänhet och platschefer och arbetsledare i synnerhet. NCC Teknikprogrammet är en satsning som görs tillsammans med Kunskapsgymnasiet för att möta generationsskiftet, där många går i pension och behovet därmed kommer att öka ytterligare.

– Kombinationen av vår undervisningsmetodik, som uppmuntrar eget ansvar och initiativtagande, tillsammans med NCC:s kompetens inom teknik, hållbarhet och byggnation skapar utmärkta förutsättningar för en karriär inom byggbranschen, säger Fredrik Lindgren, vd, Kunskapsgymnasiet.

Teknikprogrammet är en gymnasieingenjörsutbildning, som ger behörighet till högskolans civilingenjörs- och högskoleingenjörsutbildningar. Den består av två klasser, en i Stockholm och en i Göteborg, för totalt 30 elever.

I utbildningen ingår ledarskapskurser, en mentor från NCC och möjlighet att arbeta med pågående projekt på NCC. I årskurs tre genomförs en praktikperiod och studiebesök i något av de länder där NCC verkar. Syftet är att förankra utbildningen i verkligheten för att skapa bästa förutsättningar för elevernas kommande arbetsliv efter avslutade studier.

Mer information om NCC Teknikprogrammet finns här.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Svante Hagman, affärsområdeschef, NCC Construction, Sweden 070 588 22 20

Hedvig Elander, intern externkommunikationsschef, NCC Construction Sweden 0709 78 66 83

Anna Trane Press & PR-chef NCC 0708 84 74 69

E-post: press@ncc.se, NCC: bildbank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning på 58 Mdr SEK och 18 500 anställda 2013. NCC är börsnoterat på Nasdaq OMX Stockholm.