• NCC/

NCC startar utvecklingen av fastighetsprojekt i Hagastaden i Stockholm

NCC påbörjar utvecklingen av Torsplan etapp 2 i Hagastaden i Stockholm. Fastigheten, som omfattar 26 000 kvadratmeter, utvecklas för både kontor och handel. Torsplan blir den första svenska byggnad som väntas uppnå miljöcertifieringen BREEAM Outstanding.

NCC har tidigare utvecklat projektet Torsplan etapp 1 i Hagastaden, vilket såldes under 2013. Etapp 2 av Torsplan byggstartar efter sommaren och beräknas stå klar i slutet av 2016.

– Vi såg en stor efterfrågan på lokaler i etapp 1 och vi får redan många intressanta förfrågningar från potentiella hyresgäster för etapp 2, säger Carola Lavén affärsområdeschef, NCC Property Development.

Hagastaden, som ligger mellan Norra Stationsgatan och Karolinska Sjukhuset, utvecklas till en av Stockholms helt nya stadsdelar med världsledande forskning och avancerad vård samt en blandning av kontor, handel, bostäder och parkområden.

Fastigheten blir en GreenBuilding-fastighet enligt EU:s program för att minska energiförbrukningen och kommer att certifieras i den högsta nivån Outstanding enligt det internationella miljöcertifieringssystemet BREEAM. Det innebär bland annat att stor hänsyn tas till inomhusmiljö, ekologi, livscykel samt energi- och vattenanvändning.

Lokalerna utvecklas även i enlighet med konceptet ”Future Office by NCC”, som är ett nordiskt koncept med målet att skapa en attraktiv och hållbar arbetsplats för kunden.

Projektet drivs i egen regi och entreprenaden orderregisteras i affärsområdet NCC Construction Sweden under tredje kvartalet 2014.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Carola Lavén, affärsområdeschef, NCC Property Development 070-177 16 74

Anna Trane Press & PR-chef NCC  0708 84 74 69

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se

Informationen är sådan som NCC AB kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 24 juni, 2014, kl. 14:00.

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press.

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning på 58 Mdr SEK och 18 500 anställda 2013. NCC är börsnoterat på Nasdaq OMX Stockholm