NCC startar utvecklingen av ny kontorsbyggnad i Finland

NCC Property Development startar utvecklingen av en ny kontorsbyggnad i det befintliga Plaza Business Park i Vanda, Finland. Denna nya etapp består av cirka 5 640 kvadratmeter uthyrningsbar kontorsyta.

Nu startar utvecklingen av ytterligare en kontorsbyggnad, Plaza Halo, som omfattar cirka 5 640 kvadratmeter uthyrningsbar kontorsyta, och tillsammans med serviceutrymmen får en totalyta på 6 600 kvadratmeter. Plaza Halo är den sista etappen av Plaza Business Park, och den 13:e kontorsbyggnaden som NCC Property Development bygger i Aviapolisområdet i Vanda. Den främsta hyresgästen än Marinoff Corporation, som är världens största leverantör av fasta brandbekämpningssystem, och uthyrningsgraden uppgår för närvarande till 59 procent.

Totalentreprenör är NCC Construction och byggnaden beräknas stå klar i December 2013.

Plaza Business Park omfattar fem kontorsbyggnader med en total yta på 31 000 kvadratmeter, varav uthyrningsbar yta uppgår till cirka 27 600 kvadratmeter. Plaza Business Park omfattar cirka 1500 arbetsplatser.

Business Park-konceptet har varit mycket framgångsrikt i Aviapolisområdet, där NCC har utvecklat kontorsyta för över 3 500 arbetsplatser. NCC inledde utvecklingen av detta område i slutet av 90-talet som sedan dess blivit en av Europas största business park. Dess goda förbindelser med läge intill ringleden Ring III, närhet till flygplatsen samt bra serviceutbud i området har attraherat många företag.

Plaza Halo kommer att utvecklas enligt det internationella klassificeringssystemet BREEAM och uppnå graderingen ”Very Good”.

– Vi är mycket glada att Marioff har valt Plaza Business Park för sitt nya kontor. Det är en sann bekräftelse på att Business Park-konceptet skapar mervärde för våra kunder och en av anledningarna till varför NCC idag är en av de ledande fastighetsutvecklarna på den finska marknaden, och en drivande aktör gällande hållbarhetsfrågor. För tillfället har vi totalt åtta pågående projekt i Finland, säger Joachim Hallengren, VD NCC Property Development.

För ytterligare information:
Joachim Hallengren, VD, NCC Property Development. Tel. +46 (0)70 643 95 68
Tero Estovirta, VD, NCC Property Development Finland. Tel. +358 50 593 6194
Annette Kaunitz, Marknads- och kommunikationschef, NCC Property Development. Tel. +46 (0)708 390 337
NCC:s medialinje +46 (0)8 585 522 46, e-post press@ncc.se

NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2011 hade NCC i Sverige en omsättning på 29 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Property Development utvecklar och säljer kommersiella fastigheter på definierade tillväxtmarknader i Norden, Baltikum och St Petersburg.

Taggar: