NCC största bostadsutvecklaren i Tyskland

NCC har genom organisk tillväxt klivit förbi samtliga konkurrenter och är nu den marknadsledande bostadsutvecklaren i Tyskland. Rangordningen har sammanställts av det tyska marknadsanalysföretaget BulwienGesa och publicerades i fastighetstidningen Immobilien Zeitung den 2 juni *(se bilaga).

BulwienGesa genomför årligen en kartläggning av den tyska fastighets- och bostadsmarknaden och baserar sin ranking på total bostadsyta i projekt som är nyligen avslutade, under konstruktion och under utveckling.

NCC gick i den senaste kartläggningen förbi både den tysk-spanska byggjätten Hochtief och den tyska fastighetsutvecklaren Vivico, och placerar sig som den marknadsledande bostadsutvecklaren i Tyskland.

– Vi är stolta över att vi klivit förbi flera av de största byggföretagen inom bostadsutveckling och vi kommer jobba vidare med att ytterligare stärka våra marknadsandelar på den tyska marknaden, säger Olle Boback, VD för NCC Housing i Tyskland.

NCC har varit verksam på den tyska bostadsmarknaden sedan 1993 och utvecklar bostäder i utvalda större städer i Tyskland, till exempel Berlin, Düsseldorf, Frankfurt, Hamburg, Köln och Leipzig.

– Vi har koncentrerat vår verksamhet till städer där det finns en stabil arbetsmarknad och tydlig tillväxt. Vårt erbjudande omfattar bostäder till överkomliga priser för en bred grupp konsumenter som vill investera i en egen bostad, samt till investerare av flerfamiljshus för uthyrning, säger Olle Boback, VD för NCC Housing i Tyskland.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Olle Boback, VD, NCC Housing Tyskland, +49 3361 670 433

Svante Hagman, affärsområdeschef, NCC Housing, +46 8 585 520 86

Charlotte Hagman, kommunikationschef, NCC Housing, +46 8 585 516 84

NCC:s presstelefon: 08-585 519 00 eller e-post: press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se.

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2010 en omsättning på drygt 49 Mdr SEK och 17 000 anställda. NCC Housing utvecklar och säljer bostäder på utvalda marknader i Norden, Tyskland, Baltikum och St Petersburg.

Taggar: