NCC täcker och miljösäkrar uttjänt soptipp i Enköping

NCC Construction Sverige gör en slutlig övertäckning av en större del av Annelunds gamla soptipp i Enköping. I drygt fyrtio år har avfall deponerats på tippen, som stängdes 2008. NCC gör nu en miljösäkrad inkapsling av avfallsupplaget som sedan blir en gräsbevuxen kulle. Uppdragsgivare är VAFAB Miljö AB. Ordern är värd 19 MSEK.

Numera sorteras och återvinns kommunens sopor, men tidigare hamnade det mesta på en tipp. Det är en sådan som NCC nu ska avsluta på ett miljöanpassat sätt och täcker över 82 000 av totalt 110 000 kvadratmeter avfallsupplag vid Annelund.

– Vi lägger flera olika lager av grus- och jordmaterial över avfallet som ska göra det så tätt att ytterst lite vatten kan tränga ner tippen. Tätheten ska förhindra regnvattnet att ta med sig avfall och gifter ner i marken och grundvattnet, säger Jerry Myhrgren, affärschef, NCC Construction Stockholm/Mälardalen.

NCC lägger en bentonitmatta av en slags lera som tätskikt över tippen. Mängden vatten som passerar igenom får inte överskrida 50 liter per kvadratmeter och år. Tätskiktet får inte skadas och skyddas därför med flera lager av singel, sand och jord. Sedan besås hela ytan med gräs. Inga träd planteras eftersom rötterna kan tränga ner och skada tätskiktet.

– Hur man gör en sluttäckning är ett lagkrav där flera villkor måste uppfyllas. Enda sättet för oss att kontrollera kvaliteten är att entreprenören gör en gedigen dokumentation av hur arbetet utförs. NCC har gjort ett liknande jobb i Västerås som slutbesiktigades med bra resultat 2009, säger Henrik Westman, projektledare på Vafab Miljö.

Annelund är en av sju sluttäckningar av deponier i Västmanland och Enköpingsområdet fram till 2027. Totalt täcks cirka 900 000 kvadratmeter avfall. NCC:s arbete i Annelund startar i maj 2011 och beräknas vara klart hösten 2012. Upp till tio personer sysselsätts.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jerry Myhrgren, affärschef, NCC Construction, region Stockholm/Mälardalen, tfn 021-10 55 87

Kristina Christensen, regioninformatör, NCC Construction, region Stockholm/Mälardalen, tfn 08-585 522 48 eller 076-136 87 48

NCC:s presstelefon: 08-585 519 00 eller e-post: press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press

NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2010 hade NCC i Sverige en omsättning på drygt 26 Mdr SEK och cirka 9 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: