NCC tar över drift och underhåll av Ovanåkers vägar

NCC Roads Sverige tar över drift och underhåll av Ovanåkers kommuns vägar. Ovanåker är därmed den första kommunen i Hälsingland som lägger ut hela gatu- och parkskötseln på entreprenad. Uppdraget omfattar sju mil väg, två mil gång- och cykelväg samt skötsel av alla grönytor. Uppdragsgivare är Ovanåkers kommun och det treåriga avtalet är värt 25,5 MSEK.

Från den första maj 2009 och tre år framåt ansvarar NCC för all skötsel av kommunens gator, parkområden och gräsklippning på allmän mark, samt snöröjning. – Invånarna i Ovanåker ska egentligen inte märka någon skillnad på att vi gör jobbet i stället för kommunen. NCC ska behålla tidigare servicenivå. Men kan vi göra det ännu bättre så är det så klart positivt för alla parter, säger platschef Bo Tjäder, på NCC Roads, Nord. Totalt ska 68 kilometer gata och 20 kilometer gång- och cykelvägar underhållas och renhållas, men även 114 000 kvadratmeter gräsmattor på kommunens allmänna mark ska klippas och skötas. Dessutom ska 417 000 kvadratmeter gräs slås, så kallad slaghackning. – Vi har valt att lägga ut dessa arbetsuppgifter på entreprenad för att vi räknar med att det ska sänka kommunens driftkostnader. Besparingarna kan vi istället använda till nya väginvesteringar, säger Patrik Uhras, teknisk chef på Ovanåkers kommun. Väg- och parkskötsel sysselsätter två till fem NCC-anställda beroende på säsong. NCC upphandlar underleverantörer för bland annat snöröjning och städning av gatorna. Kontraktet gäller från maj 2009 till april 2012, med option på förlängning i ytterligare två år. För ytterligare information: Bo Tjäder, platschef, NCC Roads Sverige AB, region Nord, tfn 0278-63 90 75 Josefin Sellén, informationschef, NCC Roads Sverige AB, tfn 08-585 518 57 eller 070-412 41 42

Taggar: