NCC tecknar nytt avtal med Bybanen i Norge

Läs original

NCC har fått ännu ett uppdrag av Bybanen Utbygging i Norge värt 225 MSEK. NCC ska bygga projektet D16 Fyllingsdalen, en del av snabbspårvägen Bybanen i Bergen.

NCC är en stor entreprenör för byggandet av Bybanen och detta är det tionde entreprenörsavtalet för NCC:s del.

– Bybanen är en visionär satsning på offentliga kommunikationer i Bergen. Vi är mycket glada över att få delta i ett nytt projekt för ett hållbart Bergen, säger Per Jonsson, divisionschef för NCC Civil Engineering i Norge.

Projektet D16 omfattar huvudsakligen grund- och betongarbeten och att bygga snabbspår förbi köpcentret Oasen i Fyllingsdalen.

– Bybanen Utbygging har återigen valt NCC, något som vi är mycket stolta över, säger regionchef Henning Simonsen på NCC Infrastructure Region Vest i Norge.

Arbetet påbörjas direkt efter påsk och kommer att pågå fram till sommaren 2021. I första omgången ska stommen uppföras tillsammans med en del markarbeten. Betongarbetena påbörjas i höst. Den nya ordern om 225 MSEK orderregistreras i det andra kvartalet 2019 i affärsområde NCC Infrastructure. I och med de tio avtalen har NCC utfört arbeten på Bybanen till ett sammanlagt värde över 1 900 MSEK.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Henning Simonsen, Regionchef på NCC Infrastructure region Vest, Norge, +47 916 94 799, henning.simonsen@ncc.no

Anna Trane, Head of Corporate Media Relations, NCC + 46 708 84 74 69, Anna.Trane@ncc.se

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s Mediabank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på drygt 57 Mdr SEK och 16 500 anställda 2018. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 55 Mdr SEK och 17 800 anställda 2017. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.