NCC tog hem stort SABO-avtal om hyresrätter

NCC är ett av tre byggföretag som får enas om ett ramavtal med SABO. Ramavtalet utgjorde vinsten i SABO:s tävling Kombohus Plus som avgjordes på torsdagen. SABO har ett behov av att bygga cirka 5000 allmännyttiga bostäder, till ett värde av sex miljarder kronor.

– Vi ser vinsten som ett styrkebesked för NCC Folkboende, vårt bidrag i tävlingen, säger Svante Hagman, affärsområdeschef för NCC Construction Sverige.

NCC Folkboende är hyreshus med betydligt lägre energiåtgång än Boverkets byggnorm. Andra fördelar är att husen är inflyttningsklara efter bara 12 månader samtidigt som produktionskostnaden är låg. Resultatet blir kort tid till inflyttning och en rimlig hyra.

Huset som NCC tävlat med har åtta våningar med fem lägenheter per plan. NCC Folkboende kan byggas på en liten tomt och har ändå ett högt ljusinsläpp. Lägenheterna är smart planerade vilket innebär att bostadsytan utnyttjas effektivt.

– Med NCC Folkboende kan vi möta bostadsbolagens behov av yteffektiva hyreslägenheter och snabbt minska bostadsbristen och suget efter nya hyresrätter, säger Ulrik Wållberg, marknadschef NCC Construction Sverige, Region Norrland.

Bakgrunden till Kombohus Plus är ett uppdrag från SABO:s medlemmar, de allmännyttiga bostadsbolagen, om att effektivisera bostadsbyggandet. Enligt SABO är hög produktionskostnad det största hindret för fler hyresrätter, något som intresseorganisationen vill påverka genom att erbjuda byggbolagen större volymer.

I SABO:s tävling ramupphandlas punkthus i 5-8 våningar för allmännyttiga bostadsbolag. Det finns intresseanmälningar från allmännyttan om sammanlagt 5 000 bostäder med ett beräknat ordervärde på sex miljarder kronor.  Ramavtalet löper på fyra år med start 1 januari 2013.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Svante Hagman, affärsområdeschef NCC Construction Sverige
Telefon: 08-585 520 86
Ulrik Wållberg, marknadschef NCC Construction region Norrland,
Birgitta Norberg, strategisk kommunikatör, NCC Construction Sverige AB,
NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se

Samtliga NCC:s pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2011 hade NCC i Sverige en omsättning på 29 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: