NCC utvecklar byggnad med hög miljöprofil i Oslo

NCC Property Development startar ett högprofilprojekt i form av en ny miljöbyggnad i centrala Oslo. Projektet utvecklas inom ramen för Oslo kommun Future Built-program och omfattar närmare 17 000 kvm uthyrningsbar area.

Entreprenör är NCC Construction AS och byggnaden beräknas vara färdigställd under andra halvåret 2013.

NCC kommer själva att hyra ungefär hälften av byggnaden som huvudkontor. Dessutom har hyresgästen Norsk Dental Depot tecknat avtal om förhyrning om 2250 kvm. Detta motsvarar en total uthyrningsgrad om knappt 70 procent.

– Detta är det andra projektet vi startar i Norge på kort tid. Projektet visar tydligt att miljöfrågor är viktiga för oss på alla de marknader där vi är verksamma. Denna satsning är en av flera som NCC vidtar för att bidra till en hållbar utveckling, säger Joachim Hallengren, affärsområdeschef NCC Property Development

Fastigheten har valts ut av Oslos kommun som ett förebildsprojekt inom Future Built som är ett tioårigt program med visionen att utveckla klimatneutrala stadsdelar med hög arkitektonisk kvalitet. Byggnaden har en spännande arkitektur med moderna lösningar för effektiv energibesparing, alternativa energikällor som jordvärmepumpar samt fokus på energioptimala byggtekniska lösningar. Byggnaden blir ett referensprojekt som visar vägen för framtidens arbetsplatser med hållbarhet, trivsel, flexibilitet och yteffektivitet i fokus.

Byggnaden kommer att klassificeras i enlighet med BREEAM, och som minst erhålla betyget ”Very Good”, och den kommer också att klassificeras till energiklass A.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Joachim Hallengren, affärsområdeschef NCC Property Development. Telefon: 0706-43 95 68

Rolf Thorsen, vd NCC Property Development Norge. Telefon: +47 (0)901 19 373
Annette Kaunitz, marknads- och kommunikationschef NCC Property Development. Telefon 0708-390 337

NCC:s presstelefon 08-585 519 00 eller press@ncc.se

NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2011 hade NCC i Sverige en omsättning på 29 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Property Development utvecklar och säljer kommersiella fastigheter på definierade tillväxtmarknader i Norden, Baltikum och St Petersburg.

Taggar: