NCC utvecklar nytt kontorsprojekt på Masthuggskajen i Göteborg

Läs original

Nu startar NCC fastighetsutvecklingsprojektet Habitat 7 i centrala Göteborg. Projektet omfattar cirka 8 000 kvadratmeter kontor på Masthuggskajen och byggs i anslutning till NCC:s projekt Våghuset och Brick Studios.

Bild: Krook & Tjäder

– Nu fortsätter vi att utveckla Masthuggskajen och startar vårt tredje projekt i stadsdelen. Habitat 7 är ett spektakulärt kontorsprojekt, och ett val för företag som söker en hållbar arbetsplats utöver det vanliga. I Habitat 7 har känslan av utomhus tagits med in för bästa möjliga förutsättningar för kreativitet och välmående för medarbetarna, säger Joachim Holmberg, affärsområdeschef NCC Property Development.

Projektet har en uthyrningsbar yta som uppgår till cirka 8 000 kvadratmeter, fördelat över åtta våningar. I gatuplan planeras för restauranger i solläge och annan service. Fastigheten ligger centralt vid Järntorget, nära goda kommunikationer, kultur och uteliv. Uthyrningsgraden uppgår till 30 procent vid starten.

Huset byggs med en massiv träteknik med hybridstomme av klimatreducerad betong och trä, och har utformats med målsättning att ge minsta möjliga miljöpåverkan. Byggnaden kommer hållbarhetscertifieras enligt BREEAM-rankingen nivå Excellent, NollCO2 och Citylab för hållbar stadsutveckling.

Masthuggskajen är Göteborgs nya innerstadsläge där NCC sedan tidigare utvecklar Våghuset och Brick Studios.

Habitat 7 beräknas vara färdigställt i första kvartalet 2025. Projektet genomförs i affärsområde NCC Property Development och entreprenaden utförs av NCC Building Sweden och orderregistreras i andra kvartalet 2022

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johanna Hult-Rentsch, avdelningschef NCC Property Development Väst, 0709-99 24 05

Amelie Winberg, presschef NCC, amelie.winberg@ncc.se, 0702-21 13 72 >>

NCC:s presstjänst: 08-585 519 00, press@ncc.se, NCC:s mediebank

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar kommersiell fastighetsutveckling, bygg- och infrastrukturprojekt samt produktion av asfalt och stenmaterial. 2021 omsatte NCC 53 miljarder SEK och hade 13 000 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.