NCC utvecklar stadsområde i centrala Helsingfors

NCC startar utvecklingen av Vallgård, ett äldre industriområde, Vallgård, i centrala Helsingfors.

Projektet omfattar 55 000 kvadratmeter och kommer att omfatta både renovering av befintliga byggnader och nybyggnation av kontor, butiker och bostäder. Visionen är att de nya fastigheterna på ett tilltalande sätt ska smälta in och komplettera den äldre stadskaraktären. De tre befintliga industribyggnaderna i tegel ska renoveras och nyttjas för kontor och service.

I en första fas övertar NCC äganderätten till en befintlig industribyggnad från 1898 på totalt 5 300 kvadratmeter. Denna byggnad har redan hyrts ut i sin helhet till Amer Sports. Renoveringen planeras vara avslutad senast i slutet av april 2014.

Målsättningen är att uppnå Very Good i BREEAM-certifiering för samtliga byggnader i Vallgård, inklusive för de renoverade byggnaderna. Inget renoveringsprojekt i Finland har tidigare nått denna nivå.

– Vallgård är ett mycket intressant område i centrala Helsingfors med utmärkt infrastruktur och kollektivtrafik redan på plats. Utvecklingsprojektet ligger helt i linje med vår affärsstrategi att vara den ledande fastighetsutvecklaren även i Finland, säger Joachim Hallengren, affärsområdeschef för NCC Property Development.

Detaljplanerarbetet pågår. Den planerade nybyggnadsvolymen för kontor och handel uppgår totalt till cirka 40 000 kvadratmeter, vilket kompletteras av cirka 8 000 kvadratmeter renoverad yta i de befintliga byggnaderna. Planen innefattar även cirka 7 000 kvadratmeter för bostäder i området. Projektet kommer att genomföras i flera etapper.

För ytterligare information, kontakta:
Joachim Hallengren, affärsområdeschef, NCC Property Development.
Telefon 070-643 95 68
Tero Estovirta, vd, NCC Property Development Finland.
Telefon +358 (0)50-593 61 94
Annette Kaunitz, kommunikations- och marknadschef, NCC Property Development.
Telefon 070-839 03 37
Presstelefonen NCC 08-585 519 00, e-post: press@ncc.se

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2012 en omsättning på 57 Mdr SEK och 18 000 anställda. NCC Property Development utvecklar och säljer kommersiella fastigheter på definierade tillväxtmarknader i Norden, Baltikum och St Petersburg

Taggar: