NCC värvar arkitekten bakom BoKlok-konceptet

NCC Construction vill tydliggöra miljöfrågorna än mer i sina affärer och rekryterar därför Madeleine Nobs som affärsutvecklingschef. Hon tillträder sin tjänst idag och kommer närmast från Skanska där hon jobbat med affärsutveckling i olika hållbarhetsprojekt.

– Vi märker att allt fler kunder tar miljöfrågorna på stort allvar. Det uppskattar vi eftersom vi anstränger oss hårt för att minska vår egen negativa miljöpåverkan samtidigt som vi ständigt utvecklar NCC:s gröna byggande. Rekryteringen av Madeleine Nobs är ett sätt att ytterligare synliggöra NCC:s miljöprofil, säger Ylva Lageson, marknadschef på NCC Construction.

Madeleine Nobs är arkitekt i grunden och var en av ett fåtal nyckelpersoner bakom Ikeas och Skanskas BoKlok-koncept i slutet av 90-talet. Sedan dess har hon jobbat på Skanska som marknadschef på bostadssidan och med affärsutveckling. Hon är huvudperson bakom flera av Skanskas hållbarhetsprojekt, senast med utvecklingen av Miljonhemmet, ett renoveringskoncept för de svenska miljonprogrammen.

– Jag får ett av branschens mest intressanta och spännande uppdrag. Hållbarhetsfrågorna är kopplade till hela vår samhällsutveckling. I våra kunders fall vill vi ge dem en långsiktigt god affär, och det kan man göra samtidigt som man bygger hållbart. Jag tycker att NCC är Sveriges grönaste byggbolag, men idag är vi för dåliga på att berätta det, både för kunder och makthavare.

– Jag är övertygad om att Madeleine kommer att lyfta fram vårt miljöarbete och göra det ännu tydligare. NCC satsar grönt inom alla sina affärsområden. NCC Roads arbete med Grön asfalt och återvinning, NCC Housings och Property Developments miljöcertifieringar som BREEAM, GreenBuilding och Miljöbyggnad samt NCC Constructions arbete med Gröna Anbud och Grönt byggande, allt detta måste få större plats i dialogen med våra kunder, säger Ylva Lageson.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ylva Lagesson, marknadschef NCC Construction. Telefon: 08-585 522 49
Madeleine Nobs, affärsutvecklingschef NCC Construction. Telefon: 070-518 18 88
Hedvig Elander, kommunikationschef NCC Construction. Telefon: 08-585 512 73
NCC:s presstelefon 08-585 519 00 eller press@ncc.se

Samtliga NCC:s pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2011 hade NCC i Sverige en omsättning på 29 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: