NCC ViaSafe vinner branschens tyngsta pris

Läs original

NCC ViaSafe vinner årets Transport Future Award 2015 i kategorin Road Security. Priset delades ut på Elmia Nordic Rail/Future Transport i Jönköping i går kväll.

Årets Future Transport Award omfattar de tre kategorierna Public Transport, Intermodal Goods och Road Safety. NCC tävlade mot Sensys och VTI i kategorin Road Safety.

– Vi är såklart jätteglada över att vi vann det här fina priset i tuff konkurrens. Och jag är glad över att en så viktig aspekt som trafiksäkerhet lyfts upp i ett sådant här sammanhang. Det här pushar också oss och andra aktörer att utveckla trafiksäkerheten vidare, säger Frida Panzar, marknadschef på NCC Division Road Services.

Helhetslösningar som NCC ViaSafe har visat sig lönsamma för samhället. Med färre antal olyckor minskar belastningen på sjukvård och sjukfrånvaro, men även de materiella skadorna minskar. Istället ökar trafiksäkerheten och framkomligheten för privatpersoner både i biltrafiken och i kollektivtrafiken.

– Det är otroligt roligt att vårt helhetstänkande för säkerhet på vägen uppmärksammas. Det här är ett av många bevis för att vi tänker rätt och att vi genom NCC ViaSafe kan ta ett helhetsgrepp som inkluderar säkerhet för de som arbetar på vägen och de som färdas på den, säger Hans Säll, affärsutvecklingschef på NCC Division Road services.

NCC ViaSafe är ett nytt sätt att arbeta med vägsäkerhet i samband med arbete och andra aktiviteter på vägen. Genom att vara med i ett tidigt planeringsskede tillsammans med leverantörer kan NCC erbjuda kunskap och tekniska lösningar som sparar liv. Väl utförda vägavspärrningar minskar köbildning vilket i sin tur minskar utsläpp av koldioxid.

Priset delades ut av Elmia Nordic Rail/Future Transport och branschtidningarna Transport & Logistik Idag, Resforum och Trafikforum. Juryn bestod av Anders Karlsson, chefredaktör, Transport & Logistik Idag och juryordförande i Future Transport Award och Jörgen Nyström, projektledare och mässgeneral för Elmia Nordic Rail/Future Transport.

NCC ViaSafe är en helhetslösning för ökad säkerhet vid större och mindre vägarbeten. NCC ViaSafe samlar all NCC:s erfarenhet och kompetens inom området i ett nordiskt koncept. Syftet är att vara en ännu bättre partner till entreprenörer och andra som utför arbeten i och kring vägar.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hans Säll, affärsutvecklingschef, NCC Division Road Services
Frida Panzar, marknadschef, NCC Division Road Services

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s bildbank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning på 57 Mdr SEK och 18 000 anställda 2014. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.

Taggar: