NCC vinstavräknar kontorsfastighet i tredje kvartalet 2010

NCC Property Development sålde tidigare i år den fjärde och sista fasen av Falcon Business Park utanför Helsingfors. Köpare är fastighetsfonden Aberdeen Property Nordic Fund I Sicav-Fis och köpeskillingen uppgår till 213 MSEK. I juni rapporterades att försäljningen skulle ha en positiv inverkan på NCC:s resultat i det tredje kvartalet 2011. En ny uppgörelse med köparen, en så kallad forward funding, gör att cirka 80 procent av vinsten påverkar NCC:s resultat redan kvartal 3 2010, varav resterande vid fastighetens färdigställande kvartal 3 2011.

I Aberdeens fastighetsportfölj ingår sedan tidigare tre fastigheter belägna i Falcon Business Park. Den fjärde och sista kontorsbyggnaden, med namnet Falcon Gentti, har nu sålts till Aberdeen. Falcon Gentti är helt uthyrd till Aalto-universitetet.

Byggnaden, som är under uppförande, byggs enligt GreenBuilding och kommer att bli certifierad enligt BREEAM klassificeringen.

Universitetet kommer att hyra hela huset på totalt 6 500 kvadratmeter. En parkering med plats för 157 bilar kommer också att anläggas i anslutning till byggnaden. Aalto-universitetet, som har utbildningar inom teknik, ekonomi, design och konst, flyttar in i de nya lokalerna preliminärt under augusti månad 2011.

För frågor, vänligen kontakta:
Joachim Hallengren, affärsområdeschef, NCC Property Development, +46 (0)8 585 530 07
Hannu Havanka, enhetsdirektör, NCC Property Development Oy, +358 50 3752646
Annica Gerentz, kommunikationsdirektör NCC AB, tel +46 (0)8 585 52204

NCC:s presstelefon: 08-585 519 00

Samtliga NCC:s pressmeddelanden finns på www.ncc.se

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2009 en omsättning på 52 Mdr SEK och 18 000 anställda. NCC Property Development utvecklar och säljer kommersiella fastigheter på definierade tillväxtmarknader i Norden och Baltikum.