• NCC/

NCC visar hållbart byggande på internationell miljökonferens i Stockholm

Den 19 och 20 oktober visar NCC sina senaste exempel på byggnader och lösningar för en mer hållbar miljö. Det sker i samband med Building Sustainability Stockholm 2010, en internationell konferens om hållbart byggande och stadsutveckling. NCC visar Stockholms första certifierade passivhus, nya bostäder och ett nytt kontors- och handelsområde i Norra Djurgårdsstaden - ett av de sexton ”klimatpositiva” områdena i världen.

År 2010 är Stockholm Europas första miljöhuvudstad, och den 19-20 oktober hålls konferensen Building Sustainability Stockholm 2010 om det senaste inom hållbart byggande och stadsutveckling. NCC är medarrangör. Företagare, politiker och tjänstemän från Sverige och andra delar av världen, samlas för att se och lyssna till exempel hur man utvecklar Stockholm.

– NCC arbetar aktivt för att bidra till en snabbare miljöanpassning av byggbranschen och ett klimatsmartare samhälle. Vi delar gärna med oss av goda exempel till svenska och internationella deltagare, säger Olle Ehrlén, koncernchef, NCC AB.

Konferensdeltagarna besöker världsledande stadsutvecklingsprojekt i Stockholm. NCC visar Valparaiso - ett kontors- och handelsområde i Norra Djurgårdsstaden, som är ett av de sexton projekt i världen som ingår i Clinton Foundations ”Climate Positive Development Program”. Projekten visar att städer kan växa klimatsmart och minska koldioxidanvändningen.

­– I Valparaiso är miljön i fokus både vid produktionen och under byggnadernas livstid. Tillsammans hittar byggherrar och myndigheter lösningar, till exempel för lägre vatten- och energiförbrukning, effektivare logistik och högre krav på återvinning än normen, säger Fredrik Hemborg, regionchef, NCC Property Development.

Dessutom visas NCC:s egenutvecklade passivhus med lägenheter i Beckomberga. Tack vare en tät och välisolerad konstruktion och god ventilation räcker i princip den värme som boende och apparater i lägenheten alstrar för att värma upp bostaden.

Läs mer om konferensen här: www.buildingsustainability.se

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Charlotte Hagman, informationschef, NCC Housing, tfn 08-585 516 84, 0703-76 10 64

Robert Hägg, marknadschef, NCC Property Development, tfn 08-585 523 72, 0708-17 23 72

NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se

NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Boende. 2009 hade NCC i Sverige en omsättning på knappt 29 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: