Nya verktyg banar väg för grönare storstäder

Läs original

Kraftiga regn, värmeböljor och tät bebyggelse kommer ställa större krav på hur storstäder planeras och byggs. NCC har bidragit till C/O Citys verktygslåda som gör det enklare att planera för växtlighet som minskar buller, dagvattenflöden och lägre temperatur i städerna. Lanseringen sker 10–11 november på Building Sustainability Sweden.

NCC är partner i projektet C/O City som har utvecklat och samlat planeringsverktyg samt gjort en handbok så att planerare, arkitekter, byggbolag och byggherrar lättare kan integrera ekosystemtjänster i stadsplanering. Projektet är initierat av Stockholms stad och lyfter fram värdet av naturen i staden.

– C/O Citys projektresultat är ett steg i arbetet att kunna möta städernas framtida utmaningar, säger Christina Wikberger, projektledare C/O City, Stockholms stad.

NCC har bland annat bidragit med sina erfarenheter från planering och bygget av Aula Medicas gröna tak i Stockholm och en 35 000 kvadratmeter stor takträdgård högst upp på Emporias köpcentrum i Malmö.

NCC:s hållbarhetsexperter har även sammanställt forskningsresultat om effekterna av biologisk mångfald i staden och bidragit till analys av hur ekosystemtjänster kan införlivas med olika miljöcertifieringssystem.

– Vi ser detta som ett av de viktigaste områdena för att skapa framtidens hållbara samhällen. Ekosystemtjänsterna har potential att hantera ökade mängder regn, främja biologisk mångfald och samtidigt skapa hälsosamma miljöer för stadsbor. Något liknande samlat stöd har inte funnits tidigare så vi är glada att ha medverkat till det, säger Christina Lindbäck, NCC:s hållbarhetschef.

Förutom en handbok om hur ekosystemtjänster kan integreras i planeringen omfattar verktygen en databas med fakta om hur vegetation kan minska buller, dagvatten kan hanteras och temperaturen sänkas i städerna. Andra verktyg är hur grönytefaktor används för allmän mark, kriterier för uppföljning av ekosystemtjänster och byggteknik för gröna väggar och tak.

Den 10-11 november presenteras verktyg och resultat på mässan Building Sustainablity Sweden, på Stockholm Waterfront.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Christina Lindbäck, hållbarhetschef för NCC AB Sweden
Telefon 08-585 519 07 eller 070-680 16 74
Hedvig Elander, intern- och extern kommunikationschef, NCC Construction Sweden

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC: bildbank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning på 58 Mdr SEK och 18 500 anställda 2013. NCC är börsnoterat på Nasdaq OMX Stockholm.

Taggar: