Nytt skopfäste ska rädda liv på NCC:s byggen

Ett nytt säkrare fäste som aldrig släpper taget om grävskopan ska nu börja användas inom NCC Construction. Därmed väntas antalet allvarliga olyckor till följd av tappade skopor hamna på noll. Fästet har lanserats av företaget Steelwrist AB tillsammans med NCC.

– Enbart här i Stockholmsområdet rapporteras 20 allvarliga incidenter per år. Och vi är säkra på att mörkertalet är långt större. En tappad skopa är lite tabu och ingenting man går omkring och snackar om, säger Niclas de Jounge, inköpschef på NCC Constructions avdelning mark.

De flesta olyckor som sker på byggarbetsplatserna handlar om attityder som går stick i stäv med säkerhetsföreskrifterna. Slarv med skyddsutrustning och säkerhetsrutiner i kombination med ett osunt riskbeteende gör att olyckorna är svåra att få bukt med.

– Med det här skopfästet kan vi ta ett större ansvar för liv och hälsa. Vi kan anpassa verktyget till människan istället för tvärtom, säger Niclas de Jounge.

Steelwrists fästanordning har utvecklats för att förhindra olyckor trots slarv. Det allra flesta olyckor med skopor beror på att grävmaskinsföraren gör skopbytet från förarhytten och helt enkelt låter bli att stiga ur och kontrollera att den nya skopan sitter rätt.

I Stockholm sysselsätter NCC cirka 200 grävmaskiner vars förare byter skopa upp till 20 gånger dagligen. Som mest kan det bli 4 000 riskabla skiften varje dag.

– Det geniala med det här fästet är att det inte ens släpper taget om en skopa som sitter helt löst. Den hänger kvar tack vare den smarta och rubusta låsanordningen. Vi hoppas att det här helt och hållet kommer att eliminera problemet med tappade skopor, säger Niclas de Jounge.

Det nya fästet ska introduceras successivt på alla NCC Constructions tiltrotatorer och snabbfästen i region Stockholm/Mälardalen. Från och med 2014 är målet att ha liknande låsanordningar som standard i alla nyinköpta maskiner i regionen. På sikt är tanken att NCC Constructions maskiner ska ha säkra fästen över hela landet.

Steelwrist AB utvecklar, tillverkar och säljer tiltrotatorer, snabbfästen och andra tillbehör för grävmaskiner och grävlastare. Det är ett svenskägt företag med huvudkontor och tillverkning i Sollentuna norr om Stockholm.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niclas de Jounge, inköpschef Mark, NCC Construction, region Stockholm/Mälardalen. Telefon: 08-585 523 59, 076-136 87 20
Kristina Rådström, informatör NCC Construction, region Stockholm/Mälardalen. Telefon: 08-585 522 48, 076-136 87 48
NCC:s presstelefon 08-585 519 00 eller press@ncc.se.

Samtliga NCC:s pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2011 hade NCC i Sverige en omsättning på 29 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: