Ödeshög får nya hyresbostäder – första på 20 år

Ödeshög har inte fått nya hyresrätter sedan 1991 men nu efterfrågar kommunens seniorer moderna hyresbostäder. NCC bygger sina allt mer populära bostäder som har hög kvalitet till jämförelsevis låga priser på uppdrag av HS-fastigheter. Ordern är värd 20 MSEK.

– Det går att bygga moderna hyresrätter i mindre skala till ett lågt pris och med bibehållen kvalitet. Jag hoppas andra fastighetsägare i länet får upp ögonen för den möjligheten nu, säger affärschef Joakim Sternander, NCC Construction i region Syd.

NCC bygger 16 seniorlägenheter i tre huslängor, centralt placerade intill kommunhuset och stora torget i Ödeshög. Husen rymmer två fyrarummare, sex trerummare och åtta stycken tvåor.

– Det finns redan en lång kö av seniorer som vill flytta från sina hus till sådana här nya och moderna bostäder. Eftersom trycket är så stort hoppas jag att det kan bli fler hyreshus av detta slag, säger Magnus Oscarsson (KD), kommunstyrelsens ordförande i Ödeshög som drivit på satsningen av nya hyreshus.

NCC kan med det egenutvecklade byggsystemet P303 på kort tid bygga flerbostadshus med mycket låg energiförbrukning och hög kvalitet. De senaste två åren har 160 lägenheter som bygger på NCC:s bostadsprodukt, uppförts i Göteborgsområdet, Uppsala och Örebro, både i egen regi och för externa kunder.

Bostäderna blir 54, 67 eller 83 kvadratmeter stora. Husen byggs i två våningar, med balkong och terrass eller uteplats. Lägenheterna är smart planerade med genomgående parkettgolv, helkaklade badrum och gott om plats för förvaring.

Byggarbetena börjar i juni och bostäderna är klara för inflyttning i juni 2014.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Joakim Sternander, affärschef, NCC Construction, region Syd. Telefon 013-24 64 58

Jenny Johnsson, pressansvarig, NCC Construction Sverige, region Syd. Telefon 070-589 67 59

Presstelefonen NCC 08-585 519 00 eller press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press.

NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2012 hade NCC i Sverige en omsättning på 31,3 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: