• NCC/

Ökad efterfrågan fördubblade produktionen av NCC:s koldioxidsnåla asfalt 2013

Jämfört med 2012 fördubblade NCC tillverkningen av NCC Green Asphalt under 2013 - asfalten som minskar utsläppen av koldioxid med upp till 30 procent. Allt fler miljömedvetna kommuner i Norden efterfrågar asfalten.

– Orsaken är att både utbudet och efterfrågan på vår asfalt ökade 2013. De senaste två åren har vi målmedvetet investerat i fler asfaltverk i Norden som kan tillverka NCC Green Asphalt. Allt fler av våra kunder, framför allt miljömedvetna kommuner, vill sänka sina CO2-utsläpp, säger Hans Säll, samordnare för affärsutveckling på NCC Roads.

Under 2013 la NCC Roads närmare 450 000 ton NCC Green Asphalt i Norden, dubbelt så mycket som 2012. Miljövinsten med denna asfaltstillverkning är att koldioxidutsläppen minskade med cirka 1 800 ton under 2013, vilket motsvarar CO2-utsläpp från cirka 660 dieselbilar under ett år.

Riksväg 50 mellan Motala–Mjölby med den nybyggda Motalabron är ett exempel där NCC Green Asphalt lagts under 2013.

– Kombinationen att vi producerar mer Green Asphalt, återvinner mer asfalt och övergår till att elda med biobränslen i våra asfaltverk innebär att vi har ställt om helt till miljöanpassad asfalt inom tre – fyra år. Ju fler som tar hänsyn till asfalteringens totala miljöpåverkan och sätter ett pris på CO2-utsläppen, desto snabbare går utvecklingen av hållbara produkter inom vägsektorn, säger Hans Säll.

Ökad tillgång och lägre temperatur
NCC Roads har investerat i teknik för att tillverka NCC Green Asphalt i allt fler av sina asfaltverk. I dag kan närmare hälften av de 79 asfaltverken i Norden producera den koldioxidsnåla asfalten. I Sverige producerar 16 asfaltverk NCC Green Asphalt.

Tillverkningen av asfalten sker vid upp till 40 grader lägre temperatur än traditionell tillverkning av varmasfalt, vilket sänker CO2-utsläppen med 4 kilo per tillverkat ton.

För ytterligare information, vänligen kontakta

Hans Säll, samordnare för affärsutveckling, NCC Roads. Telefon 08-585 521 44  070-245 79 06

Birgitta Norberg, pressansvarig, NCC Roads Sverige. Telefon 08- 585 523 92, 070-226 76 80

Presstelefonen NCC 08-585 519 00 eller press@ncc.se