Östgötateatern repareras billigare än beräknat

NCC:s renovering av Stora teatern i Norrköping blir mycket billigare än de 7,5 miljoner kronor Eventfastigheter i Norrköping AB har beräknat. Efter att ha testat kundens föreslagna åtgärder och den egna arbetsmetoden sätter NCC sitt pris till 3,8 miljoner kronor.

– Vi gör jobbet för hälften av kundens förväntade kostnad och håller det priset förutsatt att inget oväntat inträffar, som att vi stöter på arkeologiska fynd eller det blir en kall vinter. Men i sådana fall finns ändå god marginal i kundens budget, säger Johan Hammarlund, affärschef, NCC Construction i Norrköping.

NCC var en av de entreprenörer som fick förfrågan av Eventfastigheter att stärka teatergrunden efter att anbuden uteblev vid den offentliga upphandlingen.

– Vi valde NCC för de hade en bra arbetsmetod och tidigt kunde beskriva för oss hur förstärkningen skulle kunna planeras och genomföras. Att de även ger oss ett lägre pris än vi beräknat visar att vi valt rätt partner, säger Magnus Nilsson, vd Eventfastigheter.

Förstärkningen av grunden

Grundvattnet under staden har sjunkit. Därför har de 30 meter långa träpålarna som Stora teatern vilar på utsatts för syre och börjat ruttna. Sättningsskadorna i huset har blivit besvärliga för teaterverksamheten.

NCC gräver ur cirka 80 centimeter av jorden under den nuvarande grunden och frilägger träpålarna. Skadade träpålar kapas innan övriga träpålar gjuts in i en ny tjockare grund ända upp till originalgrunden.

För att säkerställa att grundvatten inte sjunker mer under huset anlägger NCC också ett stenmagasin längs den nya grundmuren som fungerar som en fördämning för vattnet.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Johan Hammarlund, affärschef, NCC Construction, region Syd. Telefon 013-24 77 77

Jenny Johnsson, pressansvarig, NCC Construction Sverige, region Syd.  Telefon: 070-589 67 59

NCC: s presstelefon 08-585 519 00 eller press@ncc.se

Samtliga NCC:s pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2011 hade NCC i Sverige en omsättning på 29 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: