Populära NCC-bostäder byggs i Knivsta

NCC bygger 30 bostadsrätter i Knivsta med kort byggtid, låg energianvändning och hög kvalitet till jämförelsevis låga priser. På två år har 160 köpare i Göteborg, Uppsala och Örebro valt att flytta till bostäderna. Svenska Hyreshus order är värd 30 MSEK.

Med det egenutvecklade byggsystemet P303 kan NCC på kort tid bygga flerbostadshus som har mycket låg energiförbrukning. Hittills har 160 lägenheter, som bygger på NCC:s bostadsprodukt, uppförts i Göteborgsområdet, Uppsala och Örebro.

– Bostäderna har blivit uppskattade på andra håll i landet och det känns naturligt att bygga även i Knivsta som är en av landets snabbast växande kommuner. På kort tid bygger vi bostäder med hög kvalitet till jämförelsevis låga priser, säger Henrik Lundin, affärschef NCC Construction, Mälardalen.

Alsike i Knivsta kommun får till att börja med 30 stycken P303-lägenheter. Byggarbetet för husen börjar i juli och bostäderna är klara för inflyttning i mars 2014 och har alltså en byggtid på bara nio månader.

– Vi blev övertygade om att även satsa i Knivsta när vi analyserat efterfrågan i kommunen. Hittills har vi byggt i Örebro, där vi på två år har beställt drygt 110 lägenheter av NCC. I Alsike har bostäderna lockat samtliga åldersgrupper. Förutom barnfamiljen har vi många köpare som säljer sin villa för ett bekvämare boende, säger Misha Moeremans d’Emaus, vd Svenska Hyreshus.

Bostäderna blir 67 eller 83 kvadratmeter stora, i tre till fyra rum och kök. Husen byggs i två våningar, med balkong och terrass eller uteplats. Lägenheterna är smart planerade med genomgående parkettgolv, helkaklade badrum och gott om plats för förvaring.

Alsike är ett relativt nytt tillväxtområde i Knivsta kommun, mellan Uppsala och Märsta. För ett par år sedan byggde NCC en kyrka och annan offentlig service i Alsike som skola, förskola, lägenheter och gruppboende. Svenska Hyreshus planerar fler projekt i Alsike med NCC.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Henrik Lundin, affärschef NCC Construction, region Mälardalen. Telefon 018-16 15 24

Henrik Lindblad, chef marknad och affär Byggsystem och Produkter, NCC Construction Sverige AB. Telefon 031-771 51 50

Misha Moeremans d'Emaus, vd Svenska Hyreshus AB. Telefon 070-372 12 14

NCC:s presstelefon 08-585 519 00 eller press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2012 hade NCC i Sverige en omsättning på 31,3 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: