Så inreder svensken – tillbaka till ljust och fräscht

Läs original

Tvärtemot de senaste trenderna dominerar ljust och fräscht när svensken väljer inredning. Det visar NCC:s genomgång av hur svenskarna har valt när de köpt en nyproducerad bostad av NCC det senaste året.

För andra året i rad genomför NCC en kartläggning av inredningsvalen som de närmare tusen bostadsköparna gör när de köper en ny bostad av NCC. Bostäderna är fördelade över hela Sverige.

– Starka färger och vågade accenter finns med i diskussionerna men vår kartläggning visar att när det är dags att välja så är det inredning i en diskretare färgskala som vinner. Vi ser också att fokus har flyttats från kök till badrum, det är där man nu gör fler tillval och satsar mer pengar, säger Maria Leksell, inredningsexpert på NCC.

Den lantliga stilen har minskat något jämfört med förra året men är fortsatt populär i Göteborg och Malmö. Stockholmarna har lämnat detta bakom sig och gått tillbaka till en stramare stil.

Den ljusa minimalistiska stilen är en storfavorit i norr. Umeåborna är även i år de som i störst utsträckning väljer ljust och fräscht.

Ljusa kulörer är populära även i valen av vitvaror till kök, i år har intresset för vita vitvaror ökat. Särskilt förtjusta är Västeråsborna, där åtta av tio väljer vitt. Stockholm och Malmö är de orter där flest väljer rostfritt.

– Vitt är den dominerande färgen rakt igenom. Det ser vi inte bara i vitvarorna utan även i de vaniljvita parkettgolven som har ökat i år. Influenser från naturen och industrin är också något vi ser komma. Kunderna efterfrågar råa väggytor som liknar betong eller tegel, och får då tips på tapet eller färg som ger den känslan, säger Maria Leksell.

Stockholmarna är de som i störst utsträckning väljer de ljusa golven, medan Umeåbor och Uppsalabor föredrar ekparkett i standardlack.

Målade väggar är en storfavorit på alla orter utom i Umeå, där väljer 24 procent tapet på någon vägg. I Linköping är tapet mer sällsynt.

NCC är en av Sveriges största utvecklare av bostäder. Under 2014 har NCC byggt drygt 800 bostäder över hela Sverige. Undersökningen utgår från de inredningsval som genomförts i samband med köpet av en nyproducerad bostad.

Undersökningen finns bifogad tillsammans med bilder från olika projekt. Fler bilder från bostadsområden hittar du här.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maria Leksell, inredningsexpert, NCC, tel +46 8 585 515 29
Anna Trane, Press & PR chef NCC, tel +46 708 84 74 69

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC: bildbank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning på 58 Mdr SEK och 18 500 anställda 2013. NCC är börsnoterat på Nasdaq OMX Stockholm.

Taggar: