Skollediga barn bygger holkar till fladdermöss

Barnen i NCC:s byggskola bidrar till mer biologisk mångfald i Västerås genom att bygga fladdermusholkar. Barnens Byggskola börjar på Pettersberg idag. De två kommande fredagarna avslutas med lådbilstävlingar med bilar som barnen byggt under veckan.

För femte året i rad anordnar NCC, Mimer Bostads AB och St Iliansskolan NCC Barnens Byggskola på St Ilianskolan i Pettersberg i Västerås. Barnen som deltar är från Pettersberg och Vallby och mellan 8-12 år.

– Byggskolan har blivit en tradition. Alla barn behöver något kul att göra på sommarlovet och genom att bygga fladdermusholkar, som är nytt för i år, gör de även något bra för den biologiska mångfalden. Holkarna kommer sedan sättas upp på lämpliga platser runt om i Västerås, säger Christina Holm, stadsutvecklare, Bostads AB Mimer.

Från den 17 juni till den 28 juni kommer barnen, som är mellan 20-25 stycken per vecka, även att bygga lådbilar tillsammans. Veckorna avslutas varje fredag med en lådbilstävling. På tisdagar blir det utflykt till Tom Tits Experiment i Södertälje.

– Vi vill uppmuntra den naturliga skaparglädje barn har och ge dem ett positivt sommarminne. Kanske kan vi också väcka deras intresse för att jobba i byggbranschen i framtiden, säger Anette Jacobson Einerman, informatör, NCC Construction, Mälardalen.

Tidigare har NCC:s byggskola i Västerås byggt fågelholkar som blev en stor fågelskyskrapa i Asköviken men i år valde NCC och Mimer istället fladdermusholkar.

För mer information eller besöksförfrågningar, kontakta:

Anette Jacobson Einerman, informatör, NCC Construction, region Stockholm/Mälardalen. Telefon 018-16 15 19

NCC:s presstelefon 08-585 519 00 eller press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2012 hade NCC i Sverige en omsättning på 31,3 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: