Slutlig dom i finska asfaltmålet

Högsta förvaltningsdomstolen i Finland, motsvarande svenska regeringsrätten, har dömt NCC Roads Oy att betala en administrativ avgift om cirka 46 MSEK för överträdelser av den finska konkurrenslagen. Även det hälftenägda bolaget VLT Trading Oy, tidigare Valtatie Oy, döms att betala en avgift om cirka 48 MSEK. NCC ådöms därmed att betala totalt cirka 70 MSEK i avgift.

- Avgiften är 45 MSEK högre än i finska marknadsdomstolen. Nu ska vi analysera domstolens skäl till att avgiften höjdes, säger NCC-koncernens chefsjurist Håkan Broman i en kommentar. Totalt sju bolag har enligt domstolen brutit mot konkurrenslagen och det totala påföljdsbeloppet uppgår till cirka 827 MSEK. Två av de inblandade företagen, NCC Roads Oy (NCC) och VLT Trading Oy,(VLT) förvärvades av NCC år 2000. VLT bedriver idag ingen verksamhet. Det finska konkurrensverket (FCA) hävdade i målet att det förekommit en nationell kartell inom asfaltbranschen med marknadsuppdelning och pris- och anbudssamarbete mellan 1994 och 2002. Högsta förvaltningsdomstolen har funnit att NCC genom förvärvade bolag, har deltagit i kartellaktiviteter från 1997 till 2001. Även VLT har enligt domstolen deltagit mellan 1995 och 2001. Avgifterna för NCC och det hälftenägda bolaget VLT belastade NCC:s resultat redan i det fjärde kvartalet 2007 med 25 MSEK. Resterande avgift om cirka 45 MSEK kommer att belasta resultatet i det tredje kvartalet 2009 och påverka kassaflödet i det fjärde kvartalet. NCC har fått ett antal skadeståndskrav från några få kommuner samt från finska Vägverket. Skadeståndsfrågan kommer att behandlas av allmän domstol. Domen i Högsta förvaltningsdomstolen kan inte överklagas. För att undvika framtida överträdelser av konkurrenslagen har NCC låtit cirka 310 chefer inom NCC Roads genomgå NCC-koncernens utbildning i konkurrensrätt. Utöver det har NCC Roads genomfört en egen utbildning i form av seminarier kring konkurrensregler, mutor och bestickning samt NCC:s värderingar.

Taggar: