Steglinge gård investerar för en bättre omstart

NCC bygger upp ett av Sveriges största packerier för frukt och grönt igen. Steglinge gård, med de största livsmedelskedjorna som kunder, ödelades i en brand 2012. Steglinge gård passar även på att bygga ut med egna medel för framtida efterfrågan. Ordern är värd 50 MSEK.

NCC har påbörjat den återuppbyggnad av Steglinge gård i Höganäs som ska vara klar i maj i år. Av gårdens 14 000 kvadratmeter förstördes 11 000 kvadratmeter i en brand i maj 2012. Byggnaden för lager, lastning och distribution klarade sig, men nu återställs de moderna lokalerna som fanns för kontor och personal samt produktion igen.

Före olyckan hade företaget en bra utveckling och byggde ut flera etapper mellan 2001 och 2008 för att möta efterfrågan. Nu passar ägaren återigen på att investera egna medel i uppbyggnaden.

– Vi bygger bland annat nytt kylrum och lokaler för att tvätta, sortera och packa frukten och grönsakerna. Förutom att produktionslokalerna får bättre logistik bygger vi en visningsläktare på 320 kvadratmeter. På så vis kan de många grupper som besöker Steglinge se alltsammans lite grann från ovan, säger Joakim Stenberg, tf affärschef på NCC i Helsingborg.

Ägaren hoppas att investeringarna på sikt kan öka kapaciteten, vilket även innebär nyanställningar. Steglinge planerar också att satsa på mer färdiga produkter som frukt- och grönsaksmixer.

Gården behåller sitt typiska utseende med en stenbelagd grund, faluröd träfasad, vita knutar och välvda fönster med spröjs som originalet. Till det läggs snickarglädje med ett torn och spiror.

– Det är mitt barndomshem och en arbetsplats. Jag vill investera i en trivsam arbetsmiljö eftersom jag tror det skapar värden som i slutänden ger bättre kvalitet till kunder och konsumenter, säger Göran Gibrand, som äger och driver Steglinge gård tillsammans med sonen Gustav.

Steglinge gård är en av landets största förpackare av frukt och grönsaker med många stora livsmedelskunder, som till exempel Axfood. Produkterna säljs i hela landet, upp till Luleå.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Joakim Stenberg, tf affärschef, NCC Construction, region Syd. Telefon 042-17 03 08

Jenny Johnsson, pressansvarig, NCC Construction Sverige, region Syd. Telefon 070-589 67 59

Presstelefonen NCC 08-585 519 00 eller press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2012 hade NCC i Sverige en omsättning på 31,3 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: