Större konserthus när Örebro satsar på kulturen

NCC höjer taket på Örebros konserthus med sex meter för en större och vackrare konsertsal med bättre akustik. Här har världsberömda Svenska kammarorkestern sin hemmabas och arbetet blir startskott för ett nytt kulturkvarter. Örebroportens order är värd 100 MSEK.

– När konserthuset återinvigs hösten 2015 är det större, ljusare och har bättre ljudkvalitet. Vi får plats med mer publik och fler evenemang. Det blir bättre både för stadens stolthet Svenska kammarorkestern och publiken, men även för örebroare i allmänhet då det bidrar till mer kultur i huset och i området, säger Per Cardesjö, vd för fastighetsägaren Örebroporten.

NCC öppnar taket på konserthuset från 1932 för att höja upp 800 kvadratmeter tak med sex meter och bygga en glasfasad runt om. Det ska skapa en akustik som bättre matchar de scener som Svenska kammarorkestern spelar på runt om i världen och samtidigt ge en bättre arbetsmiljö.

– Kammarorkestern med 38 musiker är en av de främsta i världen och repeterar långa dagar. Genom glasfasaderna får de in dagsljus, som ger dem en bättre arbetslokal. För publikens del bidrar en ny större entré också till att huset blir ljusare och får mer yta för mat och dryck, säger Gustav Falkenström, affärschef på NCC.

NCC river nuvarande entrén och bygger en glasad tillbyggnad i tre våningar på 600 kvadratmeter. Det ger huset större entré och foajé och en entréfasad som påminner om den ursprungliga. Här ryms även tio nya övningsrum för musikerna, pausytor och servering för publiken och ett kök.

Antalet publikplatser i konserthallen ökar från 700 till 750. Arbetet för bättre akustik sker i samarbete med den världsberömde akustikern Larry Kierkegaard från Chicago. Alla byggnadsarbeten sker med hänsyn till husets kulturhistoria.

Arbetet i konserthuset är startskottet för att skapa Örebros nya kulturkvarter. Intill konserthuset kommer det senare byggas ett hus med kulturskola, stadsbibliotek, multiscen, restauranger och bostäder. White är arkitektbyrå för konserthusets tillbyggnad.

Konserthuset håller stäng under arbetstiden som börjar i augusti i år och avslutas hösten 2015.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Gustav Falkenström, affärschef, NCC Construction, Sweden. Telefon 019-17 75 37

Lena Fridholm, kommunikationsansvarig Väst, NCC Construction, Sweden. Telefon 036-30 16 08 eller 070-360 37 16

NCC:s presstelefon 08-585 519 00 eller press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2013 hade NCC AB en omsättning på 58 Mdr SEK och cirka 18 500 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: