• NCC/

Stort intresse för kollektiva boendelösningar bland unga i framtiden

Cykelparkering istället för bilparkering och ett vardagsrum som delas med andra. Så ser framtidens boende ut enligt en ny studie bland unga som NCC har låtit ta fram tillsammans med Swedbank och Fastighetsägarna Stockholm.

Studien om unga stockholmares syn på framtidens boende bygger på en omfattande omvärldsanalys, expertintervjuer och en undersökning bland över 1 000 unga stockholmare som genomförts av analysföretaget United Minds.

Undersökningen visar att 59 procent av unga stockholmare anser att dagens utbud av bostäder i regionen inte är anpassat efter deras behov och önskemål. Det unga efterfrågar är ett kollektivtrafiksnära boende och korta restider till arbete/studier. Nära hälften mellan 18-25 år (45 procent) kan tänka sig att bo på 25 kvm eller mindre för att kunna bo på en attraktiv adress.

– Vi ser en tydlig trend att efterfrågan på mindre lägenheter ökar och vi kommer därför att erbjuda fler och mindre lägenheter. I Tyskland där NCC är landets största bostadsutvecklare jobbar vi med ett koncept vi kallar ”affordable living” – lägenheter som bygger på ett plattformstänkande och därför går snabbt att bygga och passar de unga. Det vill vi även göra i Stockholm, säger Joachim Hallengren, affärsområdeschef för NCC Housing.

En konsekvens av mindre bostäder i attraktiva lägen är att vissa funktioner i bostaden kan flytta ut. Undersökningen visar att unga inte är främmande för den tanken – 18 procent skulle kunna avstå vardagsrum i bostaden under förutsättning att de har tillgång till det i sin fastighet. Gemensamma utrymmen där de boende i en fastighet kan umgås efterfrågas av hela 38 procent av Stockholms unga.

– Undersökningsresultaten ger ett tydligt besked till Stockholms fastighetsägare. Unga människor vill ha flexiblare lösningar både vad gäller avtal och utformningen av bostaden. Fastighetsbranschen måste omfamna de nya krav som ställs på oss, konstaterar Billy McCormac, vd på Fastighetsägarna Stockholm.

Svaren speglar ett ökat intresse av att ha till tillgång till och dela saker med andra snarare än att äga själv. Att unga prioriterar tillgänglighet framför ägande är inte minst tydligt i synen på olika trafikslag i anslutning till det egna boendet. Närhet till kollektivtrafik är den viktigaste aspekten vid val av ny bostad för unga, och tunnelbana är det populäraste trafikslaget. Synen på bilen förändras också och bara knappt var tredje (31 procent) tycker att det är viktigt att äga en egen bil.

Studien visar att unga söker gemenskap i sitt boende. Totalt 40 procent önskar att de kände sina nuvarande grannar bättre och 52 procent skulle vilja umgås med sina grannar om de delade intressen. Varannan (47 procent) är intresserade av att bo tillsammans med vänner.

Kollektiva lösningar är även relevanta för att möta förändrade livsmönster som växer fram i Stockholmsregionens kreativa ekonomi. För många unga entreprenörer och kreatörer i den kunskapsintensiva tjänstesektorn växer arbete och fritid samman och skapar en efterfrågan på en ny form av boende som också har funktionen av kontor – ett innovationsboende.

– Undersökningen visar att unga tror att strukturomvandlingar som urbanisering, digitalisering och globalisering kommer att påverka bostadsmarknaden på längre sikt - på kort sikt är dock sambandet det omvända. Den ickefungerande bostadsmarknaden och bristen på bostäder är en flaskhals som gör att tillväxten hämmas. Det får stora konsekvenser på hela Sveriges ekonomi, säger Anna Felländer, chefekonom på Swedbank.

Om studien

”Hur vill unga i Stockholm bo i framtiden” är en studie som bygger på omvärldsanalys, expertintervjuer och en digital undersökning bland 1 055 unga stockholmare 18-35 år under perioden 17-31 januari 2014. Studien har genomförts av United Minds på uppdrag av NCC, Swedbank och Fastighetsägarna Stockholm.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Joachim Hallengren, affärsområdeschef, NCC Housing, 070 643 95 68
joachim.hallengren@ncc.se

Billy McCormac, vd, Fastighetsägarna Stockholm, 070 511 57 94
billy.mccormac@fastighetsagarna.se

Anna Felländer, chefekonom, Swedbank, 076 788 08 11
anna.fellander@swedbank.se

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC: bildbank

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press.

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2013 en omsättning på 58 Mdr SEK och 18 500 anställda.

Taggar: