Tomas Carlsson ny ordförande i Sveriges Byggindustrier, BI

Tomas Carlsson, affärsområdeschef för NCC Construction i Sverige, blir ny ordförande för arbetsgivareorganisationen Sveriges Byggindustrier, BI.

Det var vid förbundsstämman den femte maj som Tomas Carlsson valdes till ny styrelseordförande efter Leif Stridh.

Tomas Carlsson, som till vardags är VD på NCC Construction Sverige, är sedan tidigare ledamot i BI:s styrelse. Han har varit anställd inom NCC sedan 1991 och haft en rad ledande befattningar inom koncernen.

Utifrån sitt nuvarande arbete som VD för ett av Sveriges största bygg- och anläggningsföretag kommer Tomas Carlsson att fokusera på branschens viktigaste frågor.

– Jag ska fortsätta arbetet med att utveckla modernare medarbetaravtal som gör byggjobben mer attraktiva samtidigt som svenska företags konkurrensförmåga stärks. Arbetsmiljöfrågorna och kampen mot svartarbete är två frågor som vi måste fokusera på för att göra branschen mer intressant för unga människor, säger Tomas Carlsson.

Sveriges Byggindustrier är bransch- och arbetsgivarorganisation för cirka 3 200 bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. I uppdraget ingår att skapa goda förutsättningar och villkor för byggföretagen och dess anställda. Förbundets prioriterade mål är ett modernt medarbetaravtal och en bransch utan svartarbete.

Mer information om BI finns på www.bygg.org

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ulf Thorné, kommunikationschef, NCC Construction Sverige, telefon +46 (0)8 585 523 46, +46 (0)70 214 77 27, ulf.thorne@ncc.se

Gisela Högberg, informationschef, Sveriges Byggindustrier, telefon +46 (0)8 698 58 24, gisela.hogberg@bygg.org

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press

NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2010 hade NCC i Sverige en omsättning på drygt 26 Mdr SEK och cirka 9 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: