Två etableringar klara i nya östra Birsta

NCC Property Development har tecknat hyresavtal med två stora företag om etablering i nya östra Birsta i Sundsvall. Det är sängtillverkaren KungSängen som öppnar sin första butik norr om Gävle och en stor sportaktör har också tecknat hyresavtal. Byggstart sker i november och butikerna öppnar hösten 2012.

Birsta är södra Norrlands främsta shoppingdestination med närmare sex miljoner besökare årligen. Handeln växer vilket gynnar besökarna som nu får ännu fler butiker att välja mellan. De nya butikerna är på sammanlagt 4850 kvadratmeter och hela det nya området som utvecklas på östra sidan av E4:an omfattar totalt 23 000 kvadratmeter.

– Vi byggstartar nu nästa etapp av vårt utvecklingsområde i östra Birsta. Läget är det strategiskt bästa och mest exponerade på östra sidan av E4:n och etableringen betyder mycket för våra fortsatta utvecklingsplaner av det nya handelsområdet, säger Fredrik Hemborg, regionchef NCC Property Development.

Sängtillverkaren KungSängen har idag 33 butiker runt om i landet och har tecknat avtal om 650 kvadratmeter. Den andra hyresgästen, en stor sportaktör, har tecknat avtal om 4 200 kvadratmeter och vill tills vidare vara konfidentiell.

– Det är jätteroligt och det känns i luften att fler och fler företag tittar på Sundsvall med nyfikenhet. Att så många vill etablera sig här förstärker bilden av Sundsvall som Norrlands främsta handelsstad, säger Anita Öberg, näringslivschef Sundsvalls kommun.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Fredrik Hemborg, regionchef, NCC Property Development, 08-585 530 31

Robert Hägg, marknadschef, NCC Property Development, 08-585 523 72

NCC:s presstelefon 08-585 519 00 eller press@ncc.se

NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing.
2010 hade NCC i Sverige en omsättning på drygt 26 Mdr SEK och cirka 9 000 anställda. NCC Property Development utvecklar och säljer kommersiella fastigheter på definierade tillväxtmarknader i Norden, Baltikum och St Petersburg.

Taggar: