Årsstämma i Nederman Holding AB

Årstämman i Nederman Holding AB (publ), som ägde rum den 26 april 2011, godkände förslaget från Styrelsen och Verkställande Direktören att utdelning till aktieägarna för 2010 lämnas om 1,50 kr per aktie.

Resultat- och balansräkningarna fastställdes och styrelsens förslag till disposition av vinstmedlen godkändes.

Stämman fastställde styrelsearvodet för 2011 enligt följande: ett fast arvode om 1 225 000 kronor, att fördelas med 350 000 kronor till styrelseordföranden och med 175 000 kronor vardera till övriga årsstämmovalda styrelseledamöter undantaget styrelseledamöter som är anställda i företaget.

Till styrelseledamöter nyvaldes Ylva Hammargren samt omvaldes Lotta Stalin, Per Borgvall, Gunnar Gremlin, Eric Hielte och Sven Kristensson. Till styrelseordförande omvaldes Jan Svensson.

Årsstämman omvalde det registrerade revisionsbolaget KPMG AB för tiden intill slutet av årsstämman 2012 med auktoriserade revisorn Dan Kjellqvist som huvudansvarig revisor tillsvidare.

Årsstämman beslutade att ändra § 10 i bolagsordningen till:
”Kallelse till bolagsstämma skall ske genom annonsering i Post och Inrikes Tidningar samt på bolagets webbplats. Att kallelse har skett skall annonseras i Svenska Dagbladet eller, i händelse av inställd utgivning av sistnämnda tidning, Dagens Industri”.

Tel 042-188700,

Stefan Fristedt, CFO
Tel. 042-188700,
e-mail: Stefan.fristedt@nederman.se

För mer information se även Nedermans hemsida
www.nederman.com

Faktaruta
Nederman är en världsledande leverantör av produkter och system inom området miljöteknik med fokus på luftfiltrering och återvinning. Våra lösningar bidrar till att minska miljöpåverkan från industriproduktion, skapa ren och säker arbetsmiljö samt öka produktionseffektivitet.
Nedermans erbjudande omfattar allt från projektering till installation, driftsättning och service. Försäljning sker via dotterbolag i 29 länder samt agenter och distributörer i ett 30-tal länder. Nederman utvecklar och producerar vid egna tillverknings- och sammansättningsenheter i 9 länder. I april 2010 förvärvades Dantherm Filtration, som främst är inriktat mot industriell luft-filtrering.

Koncernen är noterad på OMX Small Caplista, har cirka 1400 anställda och omsätter cirka två miljarder kr.

Nederman Holding AB (publ), Box 602, 251 06 Helsingborg