Årsstämma i Nederman Holding AB

Årstämman i Nederman Holding AB (publ) ägde rum den 20 april 2016. På årsstämman var 9 248 465 aktier representerade vilket motsvarar 79,17 % av totalt utestående aktier. Stämman godkände förslaget från Styrelsen och Verkställande Direktören att utdelning till aktieägarna för 2015 lämnas om 5,00 kr per aktie.

Resultat- och balansräkningarna fastställdes och styrelsens förslag till disposition av vinstmedel godkändes. Stämman fastställde styrelsearvodet för 2016 till följande: ett fast arvode om 1 575 000 kronor, att fördelas med 450 000 kronor till styrelseordföranden och med 225 000 kronor vardera till övriga årsstämmovalda styrelseledamöter förutom bolagets Verkställande Direktör.

Till styrelseledamöter omvaldes Jan Svensson, Fabian Hielte, Ylva Hammargren, Per Borgvall, Gunnar Gremlin och Sven Kristensson. Årsstämman nyvalde Johan Menckel till styrelseledamot. Till styrelseordförande omvaldes Jan Svensson. Det registrerade revisionsbolaget Ernst & Young AB omvaldes för tiden intill slutet av årsstämman 2017 med auktoriserade revisorn Staffan Landén som huvudansvarig revisor tillsvidare.

Sven Kristensson, VD och Koncernchef

Stefan Fristedt, CFO

e-mail: stefan.fristedt@nederman.com

Nederman är en världsledande leverantör av produkter och system inom området miljöteknik med fokus på luftfiltrering och återvinning. Våra lösningar bidrar till att minska miljöpåverkan från industriproduktion, skapa ren och säker arbetsmiljö samt öka produktionseffektivitet. Nedermans erbjudande omfattar allt från projektering till installation, driftsättning, utbildning och service. Försäljning sker via dotterbolag samt agenter och distributörer i ett 50-tal länder. Nederman utvecklar och producerar vid egna tillverknings- och sammansättningsenheter i 12 länder på 5 kontinenter. Koncernen är noterad på Nasdaq Stockholm och har cirka 1900 anställda.