Bokslutskommuniké 2009

Ett mycket starkt operativt kassaflöde, i synnerhet under det fjärde kvartalet Kvartal 4 • Orderingången var 270,8 Mkr (319,0), vilket justerat är en minskning med 15%.*) • Omsättningen var 259,3 Mkr (352,2), vilket justerat är en minskning med 26%. *) • Rörelseresultatet var 11,7 Mkr (37,6). Rörelsemarginalen uppgick till 4,5% (10,7). • Resultat efter skatt var 11,6 Mkr (25,9). • Resultat per aktie var 0,99 kr (2,21). Helåret • Orderingången var 1 020,3 Mkr (1 254,9), vilket justerat är en minskning med 25%. *) • Omsättningen var 1 052,0 Mkr (1 272,3), vilket justerat är en minskning med 24%. *) • Rörelseresultatet var 23,3 Mkr (140,8). Rörelsemarginalen uppgick till 2,2% (11,1). • Resultat efter skatt var 14,6 Mkr (92,6). • Resultat per aktie var 1,25 kr (7,90). • Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas (2,50 kr). *) Justerat för valutaeffekter och förvärv VD kommenterar: ”Det är glädjande att se att de insatser vi gjort under året för att reducera rörelsekapitalet har gett ett starkt operativt kassaflöde, i synnerhet under det fjärde kvartalet. Besparingsåtgärderna ger förbättrade rörelsemarginaler. Dessutom ökar försäljningen på tillväxtmarknaderna, men dessa kan ännu inte kompensera den svaga utvecklingen i Europa.” Sven Kristensson, CEO. Närmare upplysningar lämnas av Sven Kristensson, CEO Telefon 042-18 87 00 e-mail: sven.kristensson@nederman.se Anders Agering, CFO Telefon 042-18 87 00 e-mail: anders.agering@nederman.se