Delårsrapport januari – september 2009

Starkt operativt kassaflöde i kvartalet och ökande rörelsemarginaler jämfört med första halvåret. Kvartal 3 • Orderingången var 203,2 Mkr (308,7), vilket justerat är en minskning med 37%.*) • Omsättningen var 239,8 Mkr (311,3), vilket justerat är en minskning med 27%. *) • Rörelseresultatet var 8,6 Mkr (34,4). Rörelsemarginalen uppgick till 3,6% (11,1). • Resultat efter skatt var 4,6 Mkr (21,6). • Resultat per aktie var 0,40 kr (1,84). Niomånadersperioden • Orderingången var 749,5 Mkr (936,2), vilket justerat är en minskning med 28%. *) • Omsättningen var 792,7 Mkr (920,1), vilket justerat är en minskning med 23%. *) • Rörelseresultatet var 11,6 Mkr (103,3). Rörelsemarginalen uppgick till 1,5% (11,2). • Resultat efter skatt var 3,0 Mkr (66,7). • Resultat per aktie var 0,26 kr (5,70). *) Justerat för valutaeffekter och förvärv VD kommenterar: ”Vi är nöjda med att kunna leverera ett starkt operativt kassaflöde och förbättrade rörelsemarginaler under rådande konjunkturförhållanden. Det är bevis på att våra besparingsplaner fungerar. Den effektivisering vi nu har genomfört kommer att säkerställa tillfredsställande resultatnivåer, även under fortsatt låg marknadsefterfrågan, och kommer att få bra genomslag när konjunkturen vänder.” Sven Kristensson, CEO.