Delårsrapport januari–juni 2012

Stark orderutveckling i kvartal 2 jämfört med årets första kvartal

Kvartal 2

• Orderingången var 581,0 Mkr (574,1), vilket justerat är en minskning med 4,1%* jämfört med samma period föregående år.
  • Omsättningen var 521,5 Mkr (473,4), vilket justerat är en ökning med 3,5%* jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet exklusive förvärvskostnader och omstrukturerings-kostnader var 41,8 Mkr (37,9), vilket gav en justerad rörelsemarginal på 8,0% (8,0).
  • Rörelseresultatet var 41,8 Mkr (37,9), vilket gav en rörelsemarginal på 8,0% (8,0).
  • Resultat efter skatt var 29,3 Mkr (23,7).
  • Resultat per aktie var 2,50 kr (2,02).

Januari-juni

• Orderingången var 1 074,7 Mkr (1 059,9), vilket justerat är en minskning med 4,2 %* jämfört med samma period föregående år.
  • Omsättningen var 1 027,4 Mkr (932,4), vilket justerat är en ökning med 4,2%* jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet exklusive förvärvskostnader och omstrukturerings-kostnader var 78,3 Mkr (70,1)**, vilket gav en justerad rörelsemarginal på 7,6% (7,5)**.
  • Rörelseresultatet var 71,4 Mkr (43,6), vilket gav en rörelsemarginal på 6,9% (4,7).
  • Resultat efter skatt var 47,8 Mkr (20,4).
  • Resultat per aktie var 4,08 kr (1,74).

*) justerat för valutaeffekter, förvärv och avyttringar

**) justerat för rearesultat vid avyttring av dotterbolag

VD-ord
Trots den osäkra ekonomiska utvecklingen i Europa uppvisas ökad orderingång och fakturering i segmentet Europa jämfört med årets första kvartal.
Inom segmentet International ser vi en mycket stark utveckling av orderingången både sekventiellt och jämfört med kvartal 2 2011.

Denna information är sådan som Nederman ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 juli 2012 kl 08.00.

Närmare upplysningar lämnas av
Sven Kristensson, CEO                                         Stefan Fristedt, CFO
Telefon 042-18 87 00                                              Telefon 042-18 87 00
e-mail: sven.kristensson@nederman.com                e-mail: stefan.fristedt@nederman.com